Vanhempien kokemukset reumaa sairastavan lapsen hoidon ohjauksesta sopeutumisvalmennuskurssilta
Torro, Jenna (2011)
Torro, Jenna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315172
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata reumaa sairastavien lasten vanhempien kokemuksia sopeutumisvalmennuskurssilta ja sopeutumisvalmennuksen merkitystä vanhemmille reumalapsen hoidon tukena. Tavoitteena oli saada tietoa siitä millaista tietoa ja tukea vanhemmat saavat sopeutumisvalmennuskurssilta ja miten kursseja voitaisiin edelleen kehittää. Tutkimus toteutettiin Suomen Reumaliitto ry:n järjestämällä perhekurssilla kesällä 2011.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta (Liite 2), joka sisälsi taustatietojen lisäksi avoimia strukturoimattomia kysymyksiä. Opinnäytetyön tarkoitus esiteltiin vanhemmille kurssin ensimmäisenä päivänä ja kyselylomakkeisiin heidän toivottiin vastaavan kurssin viimeisenä päivänä. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Vastausprosentiksi muodostui 100.
Tulosten mukaan vanhemmat olivat saaneet sopeutumisvalmennuskurssilta runsaasti tiedollista ja taidollista tukea lastenreuman hoitoon. Vanhempien vastauksissa korostui vertaistuen merkitys arjessa jaksamisessa. Tulosten mukaan perheet olivat pääosin tyytyväisiä kurssin toteutukseen. Vanhemmat olisivat toivoneet kurssilta enemmän keskusteluja, tietoa reumalapsen ravitsemuksesta, syvällisempää tietoa sairaudesta ja enemmän koko perheen kanssa yhdessäoloa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa reumaa sairastavien lasten ja heidän perheidensä sopeutumisvalmennuksessa ja sopeutumisvalmennuksen kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheena voisi olla tutkimuksen tekemisen sopeutumisvalmennuskurssin merkityksestä reumaa sairastavalle lapselle itselleen tai hänen sisaruksilleen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta (Liite 2), joka sisälsi taustatietojen lisäksi avoimia strukturoimattomia kysymyksiä. Opinnäytetyön tarkoitus esiteltiin vanhemmille kurssin ensimmäisenä päivänä ja kyselylomakkeisiin heidän toivottiin vastaavan kurssin viimeisenä päivänä. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Vastausprosentiksi muodostui 100.
Tulosten mukaan vanhemmat olivat saaneet sopeutumisvalmennuskurssilta runsaasti tiedollista ja taidollista tukea lastenreuman hoitoon. Vanhempien vastauksissa korostui vertaistuen merkitys arjessa jaksamisessa. Tulosten mukaan perheet olivat pääosin tyytyväisiä kurssin toteutukseen. Vanhemmat olisivat toivoneet kurssilta enemmän keskusteluja, tietoa reumalapsen ravitsemuksesta, syvällisempää tietoa sairaudesta ja enemmän koko perheen kanssa yhdessäoloa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa reumaa sairastavien lasten ja heidän perheidensä sopeutumisvalmennuksessa ja sopeutumisvalmennuksen kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheena voisi olla tutkimuksen tekemisen sopeutumisvalmennuskurssin merkityksestä reumaa sairastavalle lapselle itselleen tai hänen sisaruksilleen.