Retki tulevaisuuteen : lastenooppera taidekasvatusprojektina
Turunen, Timo Antero (2011)
Turunen, Timo Antero
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714711
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni koostuu taiteellisesta sekä kirjallisesta osuudesta. Taiteellisen osuuden toteutin yhdessä Talvi-Maaria Turusen kanssa joukuussa 2010. Järjestimme Italialaisen musiikin illan, Notte di Passione, jonka ohjelma koostui italialaisista lauluista sekä ooppera-aarioista ja duetoista. Pianistina toimi Elina Ukkonen.
Opinnäytetyöni kirjallisessa osuudessa tutustun erilaisiin taidekasvatusprojekteihin oopperan muodossa. Omakohtaisen kokemuksen tuo lastenooppera Tulevaisuuden retki – Turku 3011, jossa olin laulusolistina mukana. Se oli taidekasvatusprojekti jossa lapset itse tekivät oopperaa säveltäen, kirjoittaen ja lavastaen sitä. Lopputulos esitettiin Turun kouluissa ja Turun musiikkijuhlilla ammattimuusikoiden ja -laulajien voimin.
Työni alussa pohdin taide- ja taitoaineiden tärkeyttä lasten tasapainoiselle koulutyölle. Taidekasvatuksella on tärkeä rooli sekä kulttuurin ja taiteen tuntemuksessa että myös sosiaalisten taitojen ja itsetuntemuksen kasvattajana. Lisäksi taideaineet tarjoavat väylän luovuuden ja tunteiden ilmaisuun.
Alun pohjustuksen jälkeen siirryn taidekasvatusprojekteihin ja erityisesti projektiin jossa olin itse osallisena. Pohdin, saavutettiinko kyseisen projektin taide- ja kulttuurikasvatuksellinen tavoite ja saatiinko sen avulla lapset innostumaan oopperasta. Suoraan lapsilta kerätyn aineiston pohjalta tarkastelen, mitä mieltä lapset olivat teoksesta ja onko oopperaa edes tarpeellista tuoda kouluihin.
Projektin tärkeintä antia olivat työpajat joissa lapset oopperaa tekivät ja ideoivat. Työpajojen arvo lasten luovuuden ja itsensä ilmaisemisen väylänä oli merkittävä.
Lopuksi pohdin omia tuntemuksiani lastenoopperaprojekteista joissa olen itse ollut mukana.
Opinnäytetyöni kirjallisessa osuudessa tutustun erilaisiin taidekasvatusprojekteihin oopperan muodossa. Omakohtaisen kokemuksen tuo lastenooppera Tulevaisuuden retki – Turku 3011, jossa olin laulusolistina mukana. Se oli taidekasvatusprojekti jossa lapset itse tekivät oopperaa säveltäen, kirjoittaen ja lavastaen sitä. Lopputulos esitettiin Turun kouluissa ja Turun musiikkijuhlilla ammattimuusikoiden ja -laulajien voimin.
Työni alussa pohdin taide- ja taitoaineiden tärkeyttä lasten tasapainoiselle koulutyölle. Taidekasvatuksella on tärkeä rooli sekä kulttuurin ja taiteen tuntemuksessa että myös sosiaalisten taitojen ja itsetuntemuksen kasvattajana. Lisäksi taideaineet tarjoavat väylän luovuuden ja tunteiden ilmaisuun.
Alun pohjustuksen jälkeen siirryn taidekasvatusprojekteihin ja erityisesti projektiin jossa olin itse osallisena. Pohdin, saavutettiinko kyseisen projektin taide- ja kulttuurikasvatuksellinen tavoite ja saatiinko sen avulla lapset innostumaan oopperasta. Suoraan lapsilta kerätyn aineiston pohjalta tarkastelen, mitä mieltä lapset olivat teoksesta ja onko oopperaa edes tarpeellista tuoda kouluihin.
Projektin tärkeintä antia olivat työpajat joissa lapset oopperaa tekivät ja ideoivat. Työpajojen arvo lasten luovuuden ja itsensä ilmaisemisen väylänä oli merkittävä.
Lopuksi pohdin omia tuntemuksiani lastenoopperaprojekteista joissa olen itse ollut mukana.