Yhdessä ruokailu nuoren syömishäiriöpotilaan kanssa : Sairaanhoitajien kuvaamana
Sten, Annika; Boundy, Anne (2011)
Sten, Annika
Boundy, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315198
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajien kuvaamana mitä yhdessä ruokailu syömishäiriöpotilaan kanssa on ja mitä se sisältää. Tarkoituksena oli myös selvittää hoitajien käyttämiä interventioita ja yhdessä ruo-kailun herättämiä tunteita. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kanssa.
Opinnäytetyö tehtiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto koottiin puolistrukturoidulla ryhmähaastattelulla kolmelta sairaanhoitajalta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Ryhmähaastattelussa hoitajat kertoivat omien kokemuksiensa perusteella mitä yhdessä ruokailu on ja mitä se pitää sisällään. Hoitajat kertoivat käyttämistään interventioista, sekä henkilökohtaisista tunteistaan, joita ovat yhdessä ruokailu tilanteissa kokeneet. Koko opinnäytetyöprosessin aikana käsittelimme aineistoa niin, ettei yksittäistä vastaajaa pysty tunnistamaan.
Tulosten perusteella jaoimme yhdessä ruokailun kolmeen eri muotoon; Yhdessä ruokailu kahden kesken, yhdessä ruokailu perheen kesken, sekä yhdessä ruokailu ryhmässä. Kaikkia näitä eri muotoja käytetään syömishäiriöpotilaiden hoitotyössä osastolla. Hoitajat käyttävät yhdessä ruokailun aikana eri interventioita auttaakseen syömishäiriöpotilasta syömään ateriasuunnitelman mukaisen annoksen. Sairaanhoitajat kokevat yhdessä ruokailun vaikuttavan myös itseensä ja kuvasivat monenlaisia eri tunteita, joita yhdessä ruokailun aikana kokevat.
Opinnäytetyöstämme hoitajat voivat saada uusia näkökulmia yhdessä ruokailu tilanteisiin. Tulosten perusteella kehittämisehdotuksiksi nousi ruokailutilojen viihtyisyyden tärkeys syömishäiriö potilaan kannalta. Hoitoaikojen tulisi olla entistä pidemmät hoidon jatkuvuuden turvaamiseksi ja perhe tulisi ottaa hoitoon mukaan yhä enemmän. Syömishäiriöpotilaiden ja hoitajien yhdessä ruokailun tulisi olla normaali käytäntö sekä avo- että osastohoidon aikana. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista saada enemmän tutkimustietoa yhdessä ruokailusta myös syömishäiriöpotilaan näkökulmasta.
Opinnäytetyö tehtiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto koottiin puolistrukturoidulla ryhmähaastattelulla kolmelta sairaanhoitajalta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Ryhmähaastattelussa hoitajat kertoivat omien kokemuksiensa perusteella mitä yhdessä ruokailu on ja mitä se pitää sisällään. Hoitajat kertoivat käyttämistään interventioista, sekä henkilökohtaisista tunteistaan, joita ovat yhdessä ruokailu tilanteissa kokeneet. Koko opinnäytetyöprosessin aikana käsittelimme aineistoa niin, ettei yksittäistä vastaajaa pysty tunnistamaan.
Tulosten perusteella jaoimme yhdessä ruokailun kolmeen eri muotoon; Yhdessä ruokailu kahden kesken, yhdessä ruokailu perheen kesken, sekä yhdessä ruokailu ryhmässä. Kaikkia näitä eri muotoja käytetään syömishäiriöpotilaiden hoitotyössä osastolla. Hoitajat käyttävät yhdessä ruokailun aikana eri interventioita auttaakseen syömishäiriöpotilasta syömään ateriasuunnitelman mukaisen annoksen. Sairaanhoitajat kokevat yhdessä ruokailun vaikuttavan myös itseensä ja kuvasivat monenlaisia eri tunteita, joita yhdessä ruokailun aikana kokevat.
Opinnäytetyöstämme hoitajat voivat saada uusia näkökulmia yhdessä ruokailu tilanteisiin. Tulosten perusteella kehittämisehdotuksiksi nousi ruokailutilojen viihtyisyyden tärkeys syömishäiriö potilaan kannalta. Hoitoaikojen tulisi olla entistä pidemmät hoidon jatkuvuuden turvaamiseksi ja perhe tulisi ottaa hoitoon mukaan yhä enemmän. Syömishäiriöpotilaiden ja hoitajien yhdessä ruokailun tulisi olla normaali käytäntö sekä avo- että osastohoidon aikana. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista saada enemmän tutkimustietoa yhdessä ruokailusta myös syömishäiriöpotilaan näkökulmasta.
