Presentation och analys av Åbo svenska församlings tilltänkta skriftskolförnyelse
Romberg, Christer Allan (2011)
Romberg, Christer Allan
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515532
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään Turun ruotsinkielisen seurakunnan mahdollisesti tapahtuvaa rippikoulun uudistusta. Lyhyesti sanottuna uudistus tarkoittaa sitä, että konfirmoitavat osallistuisivat rippikouluun tai –leirille ennen seurakuntaan tutustumista. Nykykäytännössä seurakuntaan tutustuminen on ensin. Uudistuksen toivotaan edesauttavan nuorisotyötä yleensä ja erityisesti uudistuksen toivotaan edistävän hyvin suhteiden luomista konfirmoitavien ja seurakunnan työntekijöiden välille jo heti rippikoulun ja –leirin alusta lähtien sekä lisäävän konfirmoitavien kiinnostusta seurakunnan esittelyyn.
Työssä esitellään ja analysoidaan uudistuksen taustalla olevaa suunnitelmaa sekä uudistustarpeeseen johtaneita seikkoja, joista erityisesti tarkastellaan sosiaalista motivaatiota. Lisäksi käsitellään niitä toiveita, joita seurakunnalla on uudistuksen suhteen. Työn tarkoituksena on luoda uudistukselle teoreettista pohjaa. Metodina on käytetty vertailevaa lähestymistapaa ehdotetun uuden tavan ja nykyisen, käytännössä olevan tavan välillä. Vertailu on suoritettu tutkimalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Työn johtopäätökset tukevat niitä toiveita, joita seurakunnalla on uudistuksen suhteen. Ensinnäkin uudistus lisää mahdollisuutta kasvattaa konfirmoitavien kiinnostusta seurakuntaesittelyyn ja toiseksi se lisää mahdollisuutta tuloksellisempaan nuorisotyöhön. Kolmanneksi uudistus tarjoaa seurakunnalle mahdollisuuden kehittää ja parantaa rippikoulua.
Työssä esitellään ja analysoidaan uudistuksen taustalla olevaa suunnitelmaa sekä uudistustarpeeseen johtaneita seikkoja, joista erityisesti tarkastellaan sosiaalista motivaatiota. Lisäksi käsitellään niitä toiveita, joita seurakunnalla on uudistuksen suhteen. Työn tarkoituksena on luoda uudistukselle teoreettista pohjaa. Metodina on käytetty vertailevaa lähestymistapaa ehdotetun uuden tavan ja nykyisen, käytännössä olevan tavan välillä. Vertailu on suoritettu tutkimalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Työn johtopäätökset tukevat niitä toiveita, joita seurakunnalla on uudistuksen suhteen. Ensinnäkin uudistus lisää mahdollisuutta kasvattaa konfirmoitavien kiinnostusta seurakuntaesittelyyn ja toiseksi se lisää mahdollisuutta tuloksellisempaan nuorisotyöhön. Kolmanneksi uudistus tarjoaa seurakunnalle mahdollisuuden kehittää ja parantaa rippikoulua.