Markkinointisuunnitelma
Nikkari, Neea (2020)
Nikkari, Neea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225685
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tehty markkinointisuunnitelma Seinäjoella toimivalle keilahallille, Seinäjoen Keilahalli Oy:lle.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin yleiskäsitystä, lähtökohta-analyyseja, markkinoinnin kilpailukeinoja sekä markkinoinnin budjetointia, joiden pohjalta laadittiin lopullinen markkinointisuunnitelma tukemaan yrityksen toimintaa.
Opinnäytetyössä analysoitiin yritystä SWOT-analyysin avulla ja analysoitiin myös yrityksen kilpailijoita kilpailija-analyysin avulla. Työssä avattiin hieman markkinoita sekä yrityksen kysyntää ja palveluita sekä millä tavoin yritys voisi kehittää palveluitaan. Työhön sisältyi myös markkinointibudjetin laatiminen.
Markkinoinnin tavoitteet listattiin ja niiden pohjalta laadittiin markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään eri markkinointistrategioiden valitsemisen, joissa päädyttiin digimarkkinointiin; sosiaaliseen mediaan sekä Googlen työkaluihin sekä digitauluihin ympäri kaupunkia. Markkinoinnin mittareista kerrottiin yleistietoa ja ohjeita, miten niitä käytetään. Markkinointisuunnitelman lopussa laadittiin markkinoinnin vuosikello, jossa on suunniteltu yritykselle vuotuinen markkinointi.
Tärkeimpänä asiana markkinointisuunnitelmassa oli tuotekehitys ja se, miten yritys pystyy nostattamaan tiettyjen palveluiden myyntiä ja suosiota. Markkinointisuunnitelman avulla nämä tavoitteet tulevat täyteen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin yleiskäsitystä, lähtökohta-analyyseja, markkinoinnin kilpailukeinoja sekä markkinoinnin budjetointia, joiden pohjalta laadittiin lopullinen markkinointisuunnitelma tukemaan yrityksen toimintaa.
Opinnäytetyössä analysoitiin yritystä SWOT-analyysin avulla ja analysoitiin myös yrityksen kilpailijoita kilpailija-analyysin avulla. Työssä avattiin hieman markkinoita sekä yrityksen kysyntää ja palveluita sekä millä tavoin yritys voisi kehittää palveluitaan. Työhön sisältyi myös markkinointibudjetin laatiminen.
Markkinoinnin tavoitteet listattiin ja niiden pohjalta laadittiin markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään eri markkinointistrategioiden valitsemisen, joissa päädyttiin digimarkkinointiin; sosiaaliseen mediaan sekä Googlen työkaluihin sekä digitauluihin ympäri kaupunkia. Markkinoinnin mittareista kerrottiin yleistietoa ja ohjeita, miten niitä käytetään. Markkinointisuunnitelman lopussa laadittiin markkinoinnin vuosikello, jossa on suunniteltu yritykselle vuotuinen markkinointi.
Tärkeimpänä asiana markkinointisuunnitelmassa oli tuotekehitys ja se, miten yritys pystyy nostattamaan tiettyjen palveluiden myyntiä ja suosiota. Markkinointisuunnitelman avulla nämä tavoitteet tulevat täyteen.