Valmentava johtaminen myynnissä : case tilitoimiston myynnin johtaminen
Hurskainen, Elias (2020)
Hurskainen, Elias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225720
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayrityksen myynnin organisaation johtamisen toimintaa sekä peilata toimintaa valmentavan johtamisen teoriaan. Selvityksen tavoitteena oli löytää kehitettävää toimeksiantajan myynnin johtamismallissa sekä selvittää onko malli toimiva.
Teoriaosuudessa tutustuttiin valmentavaan johtamiseen sekä sen alkuperiin urheilussa. Valmentavalla johtamisella sekä urheilussa valmentamisella on paljon yhteisiä piirteitä, ja ne nousivat esille myös keskusteluissa myynnin johtajan kanssa.
Opinnäytetyön selvitysosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Selvitys suoritettiin yksilöhaastatteluina kesän 2020 aikana. Haastatteluiden toteutusta vaikeutti huomattavasti meneillään ollut pandemia, mutta suunnitellut haastattelut onnistuttiin lopulta pitämään internetin ja puhelimen välityksellä. Haastatteluihin osallistuivat myynnin johtaja, aluejohtajia sekä myyntipäälliköitä. Haastatteluiden tulokset analysoitiin sisällön analyysin keinoin. Viitekehyksessä tietona on käytetty johtamisalan kirjallisuutta, valmentamisen teoriaa sekä internetlähteitä. Työssä on hyödynnetty myös käytyjä keskusteluja toimeksiantajan myynnin johtajan kanssa.
Selvityksen tuloksista havainnoitiin, että toimeksiantajayrityksen myyntiorganisaatiossa johtamismallia on mietitty hyvin pitkälle. Valmentavan johtamisen keinoja oli otettu laajasti käyttöön ja strategiaa oli kehittämässä myös ulkoinen konsultti. Opinnäytetyössä esille nousseita kehityskohteita olivat muun muassa uusien työntekijöiden perehdyttämisen ongelmat sekä myyntipäälliköiden koulutusten yksilöllistäminen.
Teoriaosuudessa tutustuttiin valmentavaan johtamiseen sekä sen alkuperiin urheilussa. Valmentavalla johtamisella sekä urheilussa valmentamisella on paljon yhteisiä piirteitä, ja ne nousivat esille myös keskusteluissa myynnin johtajan kanssa.
Opinnäytetyön selvitysosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Selvitys suoritettiin yksilöhaastatteluina kesän 2020 aikana. Haastatteluiden toteutusta vaikeutti huomattavasti meneillään ollut pandemia, mutta suunnitellut haastattelut onnistuttiin lopulta pitämään internetin ja puhelimen välityksellä. Haastatteluihin osallistuivat myynnin johtaja, aluejohtajia sekä myyntipäälliköitä. Haastatteluiden tulokset analysoitiin sisällön analyysin keinoin. Viitekehyksessä tietona on käytetty johtamisalan kirjallisuutta, valmentamisen teoriaa sekä internetlähteitä. Työssä on hyödynnetty myös käytyjä keskusteluja toimeksiantajan myynnin johtajan kanssa.
Selvityksen tuloksista havainnoitiin, että toimeksiantajayrityksen myyntiorganisaatiossa johtamismallia on mietitty hyvin pitkälle. Valmentavan johtamisen keinoja oli otettu laajasti käyttöön ja strategiaa oli kehittämässä myös ulkoinen konsultti. Opinnäytetyössä esille nousseita kehityskohteita olivat muun muassa uusien työntekijöiden perehdyttämisen ongelmat sekä myyntipäälliköiden koulutusten yksilöllistäminen.