Visuaalisen identiteetin uudistaminen sekä graafisen ohjeiston luominen Duunitehdas rekrytointitapahtumalle
Parviainen, Venla (2020)
Parviainen, Venla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225733
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin Duunitehdas rekrytointitapahtumalle visuaalisen identiteetin uudistus sekä graafinen ohjeisto sen käyttöön. Tapahtuma on kaksikielinen ja se järjestetään vuosittain Porvoon Taidetehtaalla. Tapahtuma on suunnatutta kaikille 16 – 60+ vuotiaille kesätyönhakijoille, alanvaihtajille ja eri alojen ammattilaisille. Duunitehdas kerää vuosittain tuhansia kävijöitä. Opinnäytetyö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, joihin kuuluvat TE-toimisto, Posintra Oy sekä Porvoon kaupunki.
Opinnäytetyön tärkeimpänä tavoitteena oli luoda tapahtumalle uusi tunnus, joka edustaa kaikkia kohderyhmään kuuluvia sekä tapahtuman nuoria työntekijöitä. Tunnuksen lisäksi tapahtumalle haluttiin luoda myös muita visuaalisia elementtejä, kuten symboleita. Visuaalisesta identiteetistä haluttiin monipuolinen, erottuva sekä selkeä kokonaisuus, jota olisi mahdollista hyödyntää tapahtuman markkinoinnissa eri kanavissa.
Työn teoriaosuus sisältää brändin rakentamiseen tutustumisen, visuaalisen identiteetin kokoamisen sekä graafisen suunnittelun eri osa-alueet. Teoriaosuudessa pääpainona oli visuaalisen identiteetin ja ilmeen suunnitteluun liittyvä pohjatyö sekä konkreettinen toteutus. Opinnäytetyön rajaukset suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Teoriaosuuden lisäksi opinnäytetyössä tutustutaan toimeksiantajaan sekä sen visuaalisuuden nykytilaan. Nykytila- sekä vertailuanalyysin avulla toimeksiantajan visuaalisesta identiteetistä selvitetään kaikki uudistusta kaipaavat osa-alueet.
Visuaalisen identiteetin uudistus sekä lopputuote eli graafinen ohjeisto toteutettiin teoriapohjaan, analyyseihin sekä toimeksiantajan toiveisiin nojaten. Kokonaisuudesta tuli kilpailijoista erottuva, selkeä ja Duunitehdas rekrytointitapahtumaa edustava. Niin toimeksiantaja kuin opinnäytetyön kirjoittaja ovat erittäin tyytyväisiä työn lopputulokseen. Toimeksiantaja piti työnjälkeä ammattimaisena ja oli erittäin innostunut sen käyttöönottamisesta.
Opinnäytetyön tärkeimpänä tavoitteena oli luoda tapahtumalle uusi tunnus, joka edustaa kaikkia kohderyhmään kuuluvia sekä tapahtuman nuoria työntekijöitä. Tunnuksen lisäksi tapahtumalle haluttiin luoda myös muita visuaalisia elementtejä, kuten symboleita. Visuaalisesta identiteetistä haluttiin monipuolinen, erottuva sekä selkeä kokonaisuus, jota olisi mahdollista hyödyntää tapahtuman markkinoinnissa eri kanavissa.
Työn teoriaosuus sisältää brändin rakentamiseen tutustumisen, visuaalisen identiteetin kokoamisen sekä graafisen suunnittelun eri osa-alueet. Teoriaosuudessa pääpainona oli visuaalisen identiteetin ja ilmeen suunnitteluun liittyvä pohjatyö sekä konkreettinen toteutus. Opinnäytetyön rajaukset suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Teoriaosuuden lisäksi opinnäytetyössä tutustutaan toimeksiantajaan sekä sen visuaalisuuden nykytilaan. Nykytila- sekä vertailuanalyysin avulla toimeksiantajan visuaalisesta identiteetistä selvitetään kaikki uudistusta kaipaavat osa-alueet.
Visuaalisen identiteetin uudistus sekä lopputuote eli graafinen ohjeisto toteutettiin teoriapohjaan, analyyseihin sekä toimeksiantajan toiveisiin nojaten. Kokonaisuudesta tuli kilpailijoista erottuva, selkeä ja Duunitehdas rekrytointitapahtumaa edustava. Niin toimeksiantaja kuin opinnäytetyön kirjoittaja ovat erittäin tyytyväisiä työn lopputulokseen. Toimeksiantaja piti työnjälkeä ammattimaisena ja oli erittäin innostunut sen käyttöönottamisesta.