Huolto-ohjelman käyttöönotto ja koordinointi pienvarustamossa
Rojola, Mikko (2020)
Rojola, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225708
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee hollantilaisen Marasoftin suunnittelemaa, Windows-pohjaista Marad huolto- ja hallinnointiohjelmaa. Työssä perehdytään sen käyttöönottoon, että käytön koordinointiin Suomen lipun alla seilaavassa t/b Isac ASD-hinaajassa.
Aluksen omistaa Itämerellä operoiva, hinaus-, vesirakentamis- ja jäänmurtopalveluita tarjoava pienvarustamo R-Towing Oy.
Aiemmin varustamossa oli käytetty itse tehtyjä Excel-pohjaisia huolto-ohjelmia, joten varustamolla ei ollut aiempaa kokemusta luokituslaitoksen hyväksymästä huolto-ohjelmasta.
Kun Isac ostettiin keväällä 2019 Royal Boskalis Westminsteriin kuuluvalta SMIT Salvagelta, oli aluksen tietokoneisiin asennettu huolto-ohjelmaksi Marad. Näin ollen oli luontevaa, että varustamo päätti jatkaa ohjelman lisenssiä Marasoftin kanssa.
Lopputyön tarkoitus oli pyrkiä selvittämään mikä on paras tapa opettaa työntekijälle ennestään tuntemattoman huolto-ohjelman käyttö. Tällä tavalla osataan tulevaisuudessa ohjeistaa ja perehdyttää yrityksen nykyiset, että tulevat päälliköt, konepäälliköt, konemestarit sekä muu henkilöstö ohjelman tehokkaaseen ja hyödylliseen käyttöön sekä selvittää sen ominaisuudet ja käytettävyys. Koska alus saattaa seistä pitkiäkin aikoja satamassa, varsinkin talvi-aikaan, on tärkeää, että ohjelma on helposti lähestyttävä, vaikka rutiini ohjelman käyttöön katkeaisi pidemmäksikin aikaa.
Tutkimuslähteinä toimivat käyttöoppaat, aiheeseen liittyvä muu kirjallisuus sekä kirjoittajan kokemus aihepiirin ympäriltä.
Aluksen omistaa Itämerellä operoiva, hinaus-, vesirakentamis- ja jäänmurtopalveluita tarjoava pienvarustamo R-Towing Oy.
Aiemmin varustamossa oli käytetty itse tehtyjä Excel-pohjaisia huolto-ohjelmia, joten varustamolla ei ollut aiempaa kokemusta luokituslaitoksen hyväksymästä huolto-ohjelmasta.
Kun Isac ostettiin keväällä 2019 Royal Boskalis Westminsteriin kuuluvalta SMIT Salvagelta, oli aluksen tietokoneisiin asennettu huolto-ohjelmaksi Marad. Näin ollen oli luontevaa, että varustamo päätti jatkaa ohjelman lisenssiä Marasoftin kanssa.
Lopputyön tarkoitus oli pyrkiä selvittämään mikä on paras tapa opettaa työntekijälle ennestään tuntemattoman huolto-ohjelman käyttö. Tällä tavalla osataan tulevaisuudessa ohjeistaa ja perehdyttää yrityksen nykyiset, että tulevat päälliköt, konepäälliköt, konemestarit sekä muu henkilöstö ohjelman tehokkaaseen ja hyödylliseen käyttöön sekä selvittää sen ominaisuudet ja käytettävyys. Koska alus saattaa seistä pitkiäkin aikoja satamassa, varsinkin talvi-aikaan, on tärkeää, että ohjelma on helposti lähestyttävä, vaikka rutiini ohjelman käyttöön katkeaisi pidemmäksikin aikaa.
Tutkimuslähteinä toimivat käyttöoppaat, aiheeseen liittyvä muu kirjallisuus sekä kirjoittajan kokemus aihepiirin ympäriltä.