Markkinointisuunnitelman laatiminen Sportia Haapajärvelle
Laitila, Katri (2020)
Laitila, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325864
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointisuunnitelma yritykselle Sportia Haapajärvi. Toimeksiantajayritys on Haapajärvelle syksyllä 2019 perustettu urheilu- ja ulkoiluvälineitä ja -varusteita myyvä erikoisliike. Urheilu- ja ulkoiluaktiviteeteissa käytettävien tuotteiden lisäksi yrityksen valikoimaan kuuluvat myös kalastus- ja metsästystuotteet.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään markkinointia ja sen suunnitteluprosessia. Työn empiirisessä osiossa on teoriaosiossa käsiteltyjen asioiden pohjalta laadittu markkinointisunnitelma toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyönä laaditun markkinointisuunnitelman tarkoituksena oli olla realistinen ja helposti toteutettavissa oleva. Kohdeyrityksellä ei ollut ennestään toiminnalleen räätälöityä markkinointisuunnitelmaa, joten suunnitelman laatiminen nähtiin tarpeelliseksi. Opinnäytetyössä pyrittiin sellaiseen markkinointisuunnitelmaan, jonka avulla yritys pystyy kehittämään, ylläpitämään ja seuraamaan markkinointiaan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yksinkertainen ja realistinen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman avulla yritys voi tehostaa markkinointiaan ja sen seurantaa. Opinnäytetyön lopussa on liitteenä markkinoinnin vuosikalenteri, joka pitää sisällään markkinointitoimenpiteitä eri aikaväleille.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään markkinointia ja sen suunnitteluprosessia. Työn empiirisessä osiossa on teoriaosiossa käsiteltyjen asioiden pohjalta laadittu markkinointisunnitelma toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyönä laaditun markkinointisuunnitelman tarkoituksena oli olla realistinen ja helposti toteutettavissa oleva. Kohdeyrityksellä ei ollut ennestään toiminnalleen räätälöityä markkinointisuunnitelmaa, joten suunnitelman laatiminen nähtiin tarpeelliseksi. Opinnäytetyössä pyrittiin sellaiseen markkinointisuunnitelmaan, jonka avulla yritys pystyy kehittämään, ylläpitämään ja seuraamaan markkinointiaan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi yksinkertainen ja realistinen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman avulla yritys voi tehostaa markkinointiaan ja sen seurantaa. Opinnäytetyön lopussa on liitteenä markkinoinnin vuosikalenteri, joka pitää sisällään markkinointitoimenpiteitä eri aikaväleille.