Hyvä työntekijäkokemus perehdytyksen aikana itseohjautuvassa organisaatiossa
Kettunen, Maiju (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kettunen, Maiju
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325838
Tiivistelmä
Hyvällä työntekijäkokemuksella on positiivinen vaikutus yritysten tulokseen, ja se auttaa heitä kilpailemaan hyvistä työntekijöistä. Työntekijöiden ollessa sitoutuneita ja hyvinvoivia haluavat he tehdä kaikkensa organisaation tavoitteiden eteen. Hyvin toteutetulla perehdytyksellä on positiivinen vaikutus uuden työntekijän tunteisiin ja sen avulla hän sitoutuu organisaatioon ja sen tavoitteisiin nopeammin.
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten varmistetaan hyvä työntekijäkokemus perehdytyksen aikana organisaatiossa, jossa työskennellään itseohjautuvasti. Kehittämistyö toteutettiin Futurice Oy:lle, joka on ohjelmistoalalla toimiva asiantuntijaorganisaatio. Työn tavoitteena oli selvittää, mitä Futuricen perehdytysprosessissa tulisi ottaa huomioon ja miten sitä tulisi kehittää, jotta voidaan varmistaa hyvä työntekijäkokemus perehdytyksen aikana.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu työntekijäkokemuksesta, perehdytyksestä sekä itseohjautuvuudesta. Tietoperustassa on tutkittu työntekijäkokemuksen rakentumista ja sen määritelmiä. Perehdytykseen on tutustuttu itseohjautuvien organisaatioiden näkökulmasta ja paneuduttu perehdytykseen, joka korostaa uuden työntekijän vahvuuksia ja identiteettiä. Itseohjautuvuutta koskevissa luvuissa on tutkittu itseohjautuvuusteoriaa ja sen myötä ihmisten psykologisia perustarpeita sekä sisäistä motivaatioita. Työssä pohditaan myös itseohjautuvuuden haasteita.
Tutkimus toteutettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja empaattista tutkimusta hyödyntäen. Tutkimus tehtiin vuoden 2020 kevään ja syksyn välisenä aikana. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Haastatteluista saatu aineisto käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa nousseita teemoja käsiteltiin ja työstettiin yhteiskehittämistyöpajassa työntekijöiden kanssa. Työpajassa hyödynnettiin empatiakarttaa sekä työntekijän palvelupolkua.
Tutkimuksen perusteella Futuricen perehdytyksessä on jo tekijöitä, jotka vaikuttavat osaltaan työntekijäkokemukseen positiivisesti. Kehitettävää ja kipupisteitä kuitenkin löytyi. Tutkimuksen perusteella hyvä työntekijäkokemus voidaan varmistaa tukemalla uusia työntekijöitä suhteiden muodostamisessa ja organisaatioon sosiaalistumisessa paremmin. Työntekijäymmärrystä ja esihenkilöiltä saadun palautteen merkitystä tulisi korostaa. Työntekijöitä tulisi tukea paremmin organisaation toimintaympäristön ymmärtämisessä ja perehdytyksen suunnitelmallisuuteen ja rakenteeseen tulisi kiinnittää huomiota. Lisäksi esihenkilöille tulisi korostaa heidän roolinsa merkitystä työntekijäkokemukseen vaikuttavana tekijänä. Tutkimuksen perusteella on tulkittavissa, että edellä mainittujen asioiden lisäksi psykologisten perustarpeiden täyttymisen huomioimisella jo perehdytyksen aikana, voitaisiin todennäköisesti saavuttaa positiivinen vaikutus työntekijäkokemukseen. Good employee experience has an effect on companies’ business results and helps them fight for the top talent. When employees are engaged and enjoy a high-level of wellbeing, they want to do their best to reach the organizations’ goals. Well conducted onboarding has a positive impact on new employees’ feelings and with this the new employee engages to the organization and its targets faster.
The purpose of this qualitative thesis was to study how to ensure a good employee experience during onboarding in self-managing organization. The development work was carried out for software company Futurice Ltd. The goal was to understand what should be taken into account during onboarding at Futurice and how the onboarding process should be developed to ensure a good employee experience. The theoretical framework of this thesis consists of employee experience, onboarding and self-organizing.
The theoretical framework includes the study on employee experience, how it is built and how it is defined. Onboarding is studied from perspective of a self-managing organization with a focus on onboarding that emphasizes new employee’s strengths and identity. The part of self-organizing in this thesis focuses on self-determination theory and by implication the basic psychological needs and Intrinsic motivation. The challenges of self-managing organizations are also looked into.
The research was done by using service design tools and methods and empathetic research was applied. The research was conducted between Spring and Autumn in 2020. The data was collected with theme interviews and the data was analyzed by using content analysis. The themes that were found from the data were discussed and worked on in a co-working workshop that was organised with the employees. Empathy map and employee journey map tools were used in the workshop.
The study shows that Futurice’s onboarding process already has good elements that affects employee experience positively. Based on the study, also areas of development and pain points were found. Based on this study the good employee experience during onboarding could be ensured by supporting new employees better in building relationships and in the organizational socialization. Employee insights and the meaning of supervisor feedback should be emphasized. Also, a better support for new employees in understanding the business environment is needed and the methods and contents of the onboarding should be developed. Supervisors should be supported to understand the meaning of their role in the employee experience. Based on the study it can be found, that by paying attention to all of the above and by fulfilling the basic psychological needs already during onboarding, there could be a positive impact on the employee experience.
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten varmistetaan hyvä työntekijäkokemus perehdytyksen aikana organisaatiossa, jossa työskennellään itseohjautuvasti. Kehittämistyö toteutettiin Futurice Oy:lle, joka on ohjelmistoalalla toimiva asiantuntijaorganisaatio. Työn tavoitteena oli selvittää, mitä Futuricen perehdytysprosessissa tulisi ottaa huomioon ja miten sitä tulisi kehittää, jotta voidaan varmistaa hyvä työntekijäkokemus perehdytyksen aikana.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu työntekijäkokemuksesta, perehdytyksestä sekä itseohjautuvuudesta. Tietoperustassa on tutkittu työntekijäkokemuksen rakentumista ja sen määritelmiä. Perehdytykseen on tutustuttu itseohjautuvien organisaatioiden näkökulmasta ja paneuduttu perehdytykseen, joka korostaa uuden työntekijän vahvuuksia ja identiteettiä. Itseohjautuvuutta koskevissa luvuissa on tutkittu itseohjautuvuusteoriaa ja sen myötä ihmisten psykologisia perustarpeita sekä sisäistä motivaatioita. Työssä pohditaan myös itseohjautuvuuden haasteita.
Tutkimus toteutettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja empaattista tutkimusta hyödyntäen. Tutkimus tehtiin vuoden 2020 kevään ja syksyn välisenä aikana. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Haastatteluista saatu aineisto käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa nousseita teemoja käsiteltiin ja työstettiin yhteiskehittämistyöpajassa työntekijöiden kanssa. Työpajassa hyödynnettiin empatiakarttaa sekä työntekijän palvelupolkua.
Tutkimuksen perusteella Futuricen perehdytyksessä on jo tekijöitä, jotka vaikuttavat osaltaan työntekijäkokemukseen positiivisesti. Kehitettävää ja kipupisteitä kuitenkin löytyi. Tutkimuksen perusteella hyvä työntekijäkokemus voidaan varmistaa tukemalla uusia työntekijöitä suhteiden muodostamisessa ja organisaatioon sosiaalistumisessa paremmin. Työntekijäymmärrystä ja esihenkilöiltä saadun palautteen merkitystä tulisi korostaa. Työntekijöitä tulisi tukea paremmin organisaation toimintaympäristön ymmärtämisessä ja perehdytyksen suunnitelmallisuuteen ja rakenteeseen tulisi kiinnittää huomiota. Lisäksi esihenkilöille tulisi korostaa heidän roolinsa merkitystä työntekijäkokemukseen vaikuttavana tekijänä. Tutkimuksen perusteella on tulkittavissa, että edellä mainittujen asioiden lisäksi psykologisten perustarpeiden täyttymisen huomioimisella jo perehdytyksen aikana, voitaisiin todennäköisesti saavuttaa positiivinen vaikutus työntekijäkokemukseen.
The purpose of this qualitative thesis was to study how to ensure a good employee experience during onboarding in self-managing organization. The development work was carried out for software company Futurice Ltd. The goal was to understand what should be taken into account during onboarding at Futurice and how the onboarding process should be developed to ensure a good employee experience. The theoretical framework of this thesis consists of employee experience, onboarding and self-organizing.
The theoretical framework includes the study on employee experience, how it is built and how it is defined. Onboarding is studied from perspective of a self-managing organization with a focus on onboarding that emphasizes new employee’s strengths and identity. The part of self-organizing in this thesis focuses on self-determination theory and by implication the basic psychological needs and Intrinsic motivation. The challenges of self-managing organizations are also looked into.
The research was done by using service design tools and methods and empathetic research was applied. The research was conducted between Spring and Autumn in 2020. The data was collected with theme interviews and the data was analyzed by using content analysis. The themes that were found from the data were discussed and worked on in a co-working workshop that was organised with the employees. Empathy map and employee journey map tools were used in the workshop.
The study shows that Futurice’s onboarding process already has good elements that affects employee experience positively. Based on the study, also areas of development and pain points were found. Based on this study the good employee experience during onboarding could be ensured by supporting new employees better in building relationships and in the organizational socialization. Employee insights and the meaning of supervisor feedback should be emphasized. Also, a better support for new employees in understanding the business environment is needed and the methods and contents of the onboarding should be developed. Supervisors should be supported to understand the meaning of their role in the employee experience. Based on the study it can be found, that by paying attention to all of the above and by fulfilling the basic psychological needs already during onboarding, there could be a positive impact on the employee experience.