Mervärdesbeskattning vid bilimport
Sandås, Sofie (2020)
Sandås, Sofie
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325851
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee arvonlisäveroa autojen tuonnissa Suomeen muista EU-maista. Opinnäytetyössä on kolme pääaluetta: marginaaliverotusmenyttely, yhteisökauppa ja autonverotuksen rekisteröity asiamies. Opinnäytetyö on kirjoitettu NY Carsin toimeksiantona, joka on Uudessakaarlepyyssä toimiva yritys joka tuo autoja Ruotsista ja Saksasta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia marginaaliverotusmenettelyä ja yhteisökauppoja ja selvittää, mitä menetelmiä eri tilanteissa käytetään ja mikä menettely on yrityksen kannalta kannattavin. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten arvonlisäverotukseen vaikuttaisi se jos NY Cars olisi autoverotuksen rekisteröity asiamies, ja minkälaisia vaatimuksia on rekisteröitymisen hakemiselle.
Empiirinen osa on suuniteltu erilliseksi käsikirjaksi. Käsikirjassa esitellään ne osat teoriasta, jotka ovat yritykselle merkityksellisiä.
Tulokset osoittavat, että marginaaliverotusmenyttelyä on kannattavampaa käyttää kun auto myydään edelleen yksityishenkilöille. Opinnäytetyö paljasti myös, että yritys maksaisi vähemmän arvonlisäveroa, jos olisi autoverotuksen rekisteröity asiamies.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia marginaaliverotusmenettelyä ja yhteisökauppoja ja selvittää, mitä menetelmiä eri tilanteissa käytetään ja mikä menettely on yrityksen kannalta kannattavin. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten arvonlisäverotukseen vaikuttaisi se jos NY Cars olisi autoverotuksen rekisteröity asiamies, ja minkälaisia vaatimuksia on rekisteröitymisen hakemiselle.
Empiirinen osa on suuniteltu erilliseksi käsikirjaksi. Käsikirjassa esitellään ne osat teoriasta, jotka ovat yritykselle merkityksellisiä.
Tulokset osoittavat, että marginaaliverotusmenyttelyä on kannattavampaa käyttää kun auto myydään edelleen yksityishenkilöille. Opinnäytetyö paljasti myös, että yritys maksaisi vähemmän arvonlisäveroa, jos olisi autoverotuksen rekisteröity asiamies.