AMK-kirjasto, opiskelijan työkalu
Petäjämäki, Julia; Petäjämäki, Julia (2020)
Petäjämäki, Julia
Petäjämäki, Julia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325886
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä ammattikorkeakoulukirjaston pal-velut ovat ammattikorkeakoulun opiskelijoille tärkeimmät ja millainen merkitys ja vaikutus kirjaston palveluilla on opiskelussa.
Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu tieteellisten kirjastojen palveluiden laa-dun, vaikuttavuuden teorian sekä asiakkaiden tyytyväisyyden mittaamismenetel-mien ja kyselyiden käsittelystä ja arvioinnista. Lisäksi esitellään kirjastojen asia-kastyytyväisyyskyselyjen kehitystä ja piirteitä. AMKIT-konsortion asiakaskysely on heidän itsensä laatima, avoin Webropol-verkkokysely, jossa on samanlaisia piirtei-tä kuin standardikyselyissä yleensä.
Tutkimusaineistona oli 353 ammattikorkeakouluopiskelijan vastauksen otos AM-KIT-konsortion keväällä 2020 tekemästä käyttäjäkyselystä. Kaikkiaan kyselyyn saatiin lähes 6000 vastausta, joista noin 3500 oli ammattikorkeakoulujen opiskeli-joiden vastauksia.
Otokseen valitut vastaukset on analysoitu kvantitatiivisesti SPSS-tilasto-ohjelmalla, ja saatuja tuloksia on verrattu konsortion tutkimuksen tuloksiin. Suuria eroja tulok-sien välillä ei ollut havaittavissa, vaikka otos oli vain murto-osa vastauksista.
Tuloksista ilmeni, että tärkein asia opiskelijoille oli, että kirjaston aineisto vastasi heidän tarpeisiinsa ja että he saivat aineiston sujuvasti käyttöönsä. Kirjaston lä-heinen sijainti oli myös tärkeä. Muut kirjaston palvelut eivät olleet opiskelijoille niin tärkeitä.
AMK-kirjastoilla on tärkeä rooli ja merkitys ammattikorkeakouluyhteisöissä opiske-lijoiden tukena ja tiedonsaantilähteenä. Jotta näin jatkuisi, on tärkeätä ylläpitää AMK-kirjastojen toiminnan ja aineiston jatkuvaa seurantaa, muokkaamista ja ke-hittämisestä ajan haasteita vastaaviksi. Sopivin välein toistetut käyttäjäkyselyt ovat osa tällaista toimintaa.
Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu tieteellisten kirjastojen palveluiden laa-dun, vaikuttavuuden teorian sekä asiakkaiden tyytyväisyyden mittaamismenetel-mien ja kyselyiden käsittelystä ja arvioinnista. Lisäksi esitellään kirjastojen asia-kastyytyväisyyskyselyjen kehitystä ja piirteitä. AMKIT-konsortion asiakaskysely on heidän itsensä laatima, avoin Webropol-verkkokysely, jossa on samanlaisia piirtei-tä kuin standardikyselyissä yleensä.
Tutkimusaineistona oli 353 ammattikorkeakouluopiskelijan vastauksen otos AM-KIT-konsortion keväällä 2020 tekemästä käyttäjäkyselystä. Kaikkiaan kyselyyn saatiin lähes 6000 vastausta, joista noin 3500 oli ammattikorkeakoulujen opiskeli-joiden vastauksia.
Otokseen valitut vastaukset on analysoitu kvantitatiivisesti SPSS-tilasto-ohjelmalla, ja saatuja tuloksia on verrattu konsortion tutkimuksen tuloksiin. Suuria eroja tulok-sien välillä ei ollut havaittavissa, vaikka otos oli vain murto-osa vastauksista.
Tuloksista ilmeni, että tärkein asia opiskelijoille oli, että kirjaston aineisto vastasi heidän tarpeisiinsa ja että he saivat aineiston sujuvasti käyttöönsä. Kirjaston lä-heinen sijainti oli myös tärkeä. Muut kirjaston palvelut eivät olleet opiskelijoille niin tärkeitä.
AMK-kirjastoilla on tärkeä rooli ja merkitys ammattikorkeakouluyhteisöissä opiske-lijoiden tukena ja tiedonsaantilähteenä. Jotta näin jatkuisi, on tärkeätä ylläpitää AMK-kirjastojen toiminnan ja aineiston jatkuvaa seurantaa, muokkaamista ja ke-hittämisestä ajan haasteita vastaaviksi. Sopivin välein toistetut käyttäjäkyselyt ovat osa tällaista toimintaa.