Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen markkinoinnissa
Mattsson, Joni (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325906
Tiivistelmä
Tämä syksyllä 2020 tehty opinnäytetyö on tutkimus aiheesta virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen markkinoinnissa. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, miten virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää markkinoinnissa, ketkä sitä hyödyntävät ja miltä virtuaalitodellisuuden tulevaisuus markkinoinnissa näyttää. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haettiin kirja- ja internetlähteiden sekä kyselytutkimuksen avulla.
Työn tutkimuksellinen osa koostuu markkinoinnin ja virtuaalitodellisuuden teorioista, esimerkkitapauksista siitä, kuinka virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää markkinoinnissa, kyselytutkimuksesta ja sen tulosten läpikäymisestä sekä pohdinnasta.
Lähemmässä tarkastelussa olevien esimerkkitapausten valinta rajattiin kohdistumaan matkailualan yrityksiin. Myös kyselytutkimus on rajattu matkailualalle ja kysely on lähetetty vain Lapin matkailuyrityksille.
Tutkimuksessa selvisi, että virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää markkinoinnissa erittäin monipuolisesti useilla eri aloilla. Virtuaalitodellisuus sopii tunnettujen markkinointimenetelmien lisätyökaluksi, mutta sen avulla voidaan kehittää myös uusia markkinointitapoja. Matkailualalla virtuaalitodellisuutta hyödynnetään jo hotellien, matkanjärjestäjien, lentoyhtiöiden ja matkailuorganisaatioiden markkinoinnissa.
Virtuaalitodellisuuden eri tekniikat ovat kehittyneet jo useita vuosikymmeniä. Varsinkin viimeisen vuosikymmenen aikana virtuaalitodellisuus on ottanut suurempia harppauksia eteenpäin ja sen käyttö kuluttajien keskuudessa on lisääntynyt. Myös yritysten suhtautuminen virtuaalitodellisuutta kohtaan on positiivista. Tilastot ja teoriat tukevat sitä, että virtuaalitodellisuuden kehitys ja suosio tulee jatkamaan kasvuaan.
Saatujen tulosten avulla voidaan päätellä, että virtuaalitodellisuus kiinnostaa sekä yrityksiä, että kuluttajia ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen markkinoinnissa voi lisätä yrityksen kilpailukykyä. Tulosten avulla voidaan myös odottaa, että virtuaalitodellisuus on osa tulevaisuuden markkinointia.
Työn tutkimuksellinen osa koostuu markkinoinnin ja virtuaalitodellisuuden teorioista, esimerkkitapauksista siitä, kuinka virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää markkinoinnissa, kyselytutkimuksesta ja sen tulosten läpikäymisestä sekä pohdinnasta.
Lähemmässä tarkastelussa olevien esimerkkitapausten valinta rajattiin kohdistumaan matkailualan yrityksiin. Myös kyselytutkimus on rajattu matkailualalle ja kysely on lähetetty vain Lapin matkailuyrityksille.
Tutkimuksessa selvisi, että virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää markkinoinnissa erittäin monipuolisesti useilla eri aloilla. Virtuaalitodellisuus sopii tunnettujen markkinointimenetelmien lisätyökaluksi, mutta sen avulla voidaan kehittää myös uusia markkinointitapoja. Matkailualalla virtuaalitodellisuutta hyödynnetään jo hotellien, matkanjärjestäjien, lentoyhtiöiden ja matkailuorganisaatioiden markkinoinnissa.
Virtuaalitodellisuuden eri tekniikat ovat kehittyneet jo useita vuosikymmeniä. Varsinkin viimeisen vuosikymmenen aikana virtuaalitodellisuus on ottanut suurempia harppauksia eteenpäin ja sen käyttö kuluttajien keskuudessa on lisääntynyt. Myös yritysten suhtautuminen virtuaalitodellisuutta kohtaan on positiivista. Tilastot ja teoriat tukevat sitä, että virtuaalitodellisuuden kehitys ja suosio tulee jatkamaan kasvuaan.
Saatujen tulosten avulla voidaan päätellä, että virtuaalitodellisuus kiinnostaa sekä yrityksiä, että kuluttajia ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen markkinoinnissa voi lisätä yrityksen kilpailukykyä. Tulosten avulla voidaan myös odottaa, että virtuaalitodellisuus on osa tulevaisuuden markkinointia.