Markkinointisuunnitelma Tikkurilan kirjastolle : Tapahtumien markkinointi
Simelius, Jenni (2020)
Simelius, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325937
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Tikkurilan kirjastolle markkinointisuunnitelma, koskien tapahtumien markkinointia. Työssä tutkittiin, miten kyseisen kirjaston tapahtumien markkinointia voitaisiin parantaa. Tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden mielipiteitä kirjaston tapahtumien markkinoinnista, eroja eri kohderyhmien välillä sekä selvittää mitkä markkinoinnin kanavat toimisivat parhaiten. Lisäksi selvitettiin, minkälaisista tapahtumista asiakkaat olisivat kiinnostuneita. Tarkoituksena oli saavuttaa myös kirjaston ei-käyttäjiä ja selvittää heidän mielipiteitään edellä mainituista asioista. Opinnäyteyön toimeksiantajana oli Tikkurilan kirjasto.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus. Kysely toteutettiin sekä paperilomakkeena, että Webropol-verkkoversiona. Vastauksia saatiin yhteensä 153 kappaletta, joista 44 oli verkossa. Tulokset analysoitiin käyttäen tilastollista analyysia ja Webropol 3.0 -ohjelmaa. Avoimen kysymyksen analysoimisessa käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että osa kirjaston asiakkaista ja osa saavutetuista ei-käyttäjistä ei tiennyt, että kirjasto järjestää tapahtumia. Vastaajat eivät myöskään tunteneet kirjaston tapahtumatarjontaa kovin hyvin. Ahkerimpia tapahtumissa kävijöitä olivat kyselyn mukaan 60-vuotiaat tai yli. Vähiten taas tapahtumissa kävivät nuoret ja nuoret aikuiset. Suosituimmat tapahtumatyypit kyselyssä olivat musiikkitapahtumat, luennot ja kirjailijavierailut. Halutuista markkinoinnin kanavista taas nousivat sosiaalinen media, Helmet.fi-sivusto, Vantaan tapahtumakalenteri ja kirjaston ilmoitustaulu. Myös kiinnostavissa tapahtumatyypeissä ja markkinoinnin kanavissa ilmeni kohderyhmäkohtaisia eroja.
Tutkimuksen tulosten ja markkinoinnin teoriapohjan perusteella kirjastolle luotiin markkinointisuunnitelma, joka sisältää muun muassa asiakkaiden segmentoinnin, tärkeimmät markkinoinnin kanavat sekä tapahtumien vuosikellon.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus. Kysely toteutettiin sekä paperilomakkeena, että Webropol-verkkoversiona. Vastauksia saatiin yhteensä 153 kappaletta, joista 44 oli verkossa. Tulokset analysoitiin käyttäen tilastollista analyysia ja Webropol 3.0 -ohjelmaa. Avoimen kysymyksen analysoimisessa käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että osa kirjaston asiakkaista ja osa saavutetuista ei-käyttäjistä ei tiennyt, että kirjasto järjestää tapahtumia. Vastaajat eivät myöskään tunteneet kirjaston tapahtumatarjontaa kovin hyvin. Ahkerimpia tapahtumissa kävijöitä olivat kyselyn mukaan 60-vuotiaat tai yli. Vähiten taas tapahtumissa kävivät nuoret ja nuoret aikuiset. Suosituimmat tapahtumatyypit kyselyssä olivat musiikkitapahtumat, luennot ja kirjailijavierailut. Halutuista markkinoinnin kanavista taas nousivat sosiaalinen media, Helmet.fi-sivusto, Vantaan tapahtumakalenteri ja kirjaston ilmoitustaulu. Myös kiinnostavissa tapahtumatyypeissä ja markkinoinnin kanavissa ilmeni kohderyhmäkohtaisia eroja.
Tutkimuksen tulosten ja markkinoinnin teoriapohjan perusteella kirjastolle luotiin markkinointisuunnitelma, joka sisältää muun muassa asiakkaiden segmentoinnin, tärkeimmät markkinoinnin kanavat sekä tapahtumien vuosikellon.