Pelihahmon suunnittelu, animointi ja sovitus pelimoottoriin
Tommila, Veera (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225731
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tavastia Software Oy. Tavoitteena oli suunnitella animoitava pelihahmo ja soveltaa sitä pelimoottoriin. Opinnäytetyö käsittelee animoinnin historiaa ja työvaiheita, mutta painottuu kaksiulotteiseen hahmoesimerkkiin.
Toteutuksessa tutkittiin, millä tavoin voidaan kaksiulotteinen pelihahmo animoida mahdollisimman tehokkaasti kahdella ohjelmalla: Adobe Illustratorilla ja Unityllä.
Teoriaosassa käsitellään hahmon animoinnin ja suunnittelun teoriaa sekä historiallista taustaa; miten animaation historia on vaikuttanut pelihahmojen suunnitteluun, miten hahmo kannattaa suunnitella ja mitä ottaa suunnittelussa huomioon. Käytännön osuudessa kerrotaan hahmon suunnittelusta, animoinnista ja soveltamista pelimoottoriin.
Tuloksena syntyi kaksiulotteinen ihmispelihahmo, jolle tehtiin kävely-, hyppy- ja juoksuanimaatio. Hahmon suunnittelu ja animointi tapahtuivat Adobe Creative Cloudin ohjelmilla ja Unity-pelimoottorin tukipaketeilla.
Toteutuksessa tutkittiin, millä tavoin voidaan kaksiulotteinen pelihahmo animoida mahdollisimman tehokkaasti kahdella ohjelmalla: Adobe Illustratorilla ja Unityllä.
Teoriaosassa käsitellään hahmon animoinnin ja suunnittelun teoriaa sekä historiallista taustaa; miten animaation historia on vaikuttanut pelihahmojen suunnitteluun, miten hahmo kannattaa suunnitella ja mitä ottaa suunnittelussa huomioon. Käytännön osuudessa kerrotaan hahmon suunnittelusta, animoinnista ja soveltamista pelimoottoriin.
Tuloksena syntyi kaksiulotteinen ihmispelihahmo, jolle tehtiin kävely-, hyppy- ja juoksuanimaatio. Hahmon suunnittelu ja animointi tapahtuivat Adobe Creative Cloudin ohjelmilla ja Unity-pelimoottorin tukipaketeilla.