Käyttäjäkokemuksen parantaminen lukutaidottomille: Tienoo.fi
Juusonen, Anna (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Juusonen, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325998
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan digitaalisen palvelun käyttäjäkokemusta lukutaidottoman käyttäjän näkökulmasta. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Yhteiset Lapsemme RY:lle ja tarkastelun kohteena on järjestön maahanmuuttajien kotoutumista tukemaan kehitetty verkkosivu Tienoo. Työssä selvitetään millaiset asiat vaikuttavat lukutaitoisen maahanmuuttajan käyttäjäkokemukseen ja miten tälle käyttäjäryhmälle voidaan luoda saavutettavampia palveluita. Lukutaidottomuuteen liittyy usein myös heikko digitaalinen kompetenssi, ja yhdessä nämä tekijät lisäävät maahanmuuttajan riskiä jäädä digitalisoituvan tietoyhteiskunnan palveluiden ulkopuolelle.
Työn tietoperustassa määritellään kokonaisvaltainen käyttäjäkokemus ja käytettävyys sen käytännöllisenä tekijänä. Sen jälkeen perehdytään käyttäjäkokemuksen juuriin ja sen suunnitteluun erilaisten ammattinimikkeiden kautta. Lukutaidottomuutta ja sen luomia käytettävyyden haasteita tarkastellaan samalle kohderyhmälle olemassa olevien palveluiden kautta. Viimeiseksi tietoperustassa käydään läpi kulttuuriin liittyviä tekijöitä, joilla on vaikutuksensa käyttäjäkokemukseen – värit, kuvien tulkinta sekä kielen lukusuunta.
Työn tavoitteena on saada käsitys Tienoon käyttäjäkokemuksesta ja etenkin lukutaidottoman käyttäjän kohdalla. Nykytilannetta kartoitetaan laadullisella kyselytutkimuksella ja Vantaan luku- ja kirjoitustaidon opiskelijoiden kanssa toteutettavalla käytettävyystestauksella. Testauksien perusteella laaditaan jatkokehitysehdotukset, jotka toimitetaan toimeksiantajalle suullisessa, kirjallisessa ja visuaalisessa muodossa.
Työn tietoperustassa määritellään kokonaisvaltainen käyttäjäkokemus ja käytettävyys sen käytännöllisenä tekijänä. Sen jälkeen perehdytään käyttäjäkokemuksen juuriin ja sen suunnitteluun erilaisten ammattinimikkeiden kautta. Lukutaidottomuutta ja sen luomia käytettävyyden haasteita tarkastellaan samalle kohderyhmälle olemassa olevien palveluiden kautta. Viimeiseksi tietoperustassa käydään läpi kulttuuriin liittyviä tekijöitä, joilla on vaikutuksensa käyttäjäkokemukseen – värit, kuvien tulkinta sekä kielen lukusuunta.
Työn tavoitteena on saada käsitys Tienoon käyttäjäkokemuksesta ja etenkin lukutaidottoman käyttäjän kohdalla. Nykytilannetta kartoitetaan laadullisella kyselytutkimuksella ja Vantaan luku- ja kirjoitustaidon opiskelijoiden kanssa toteutettavalla käytettävyystestauksella. Testauksien perusteella laaditaan jatkokehitysehdotukset, jotka toimitetaan toimeksiantajalle suullisessa, kirjallisessa ja visuaalisessa muodossa.