Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vaateteollisuuden vastuullisen toiminnan ja vastuullisuusviestinnän kehittäminen

Nattari, Nora (2020)

 
Avaa tiedosto
Nattari_Nora.pdf (3.150Mt)
Lataukset: 


Nattari, Nora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326068
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää suomalaisen vaatebrändin Blaan vastuullisia toimintamalleja ja rakentaa vastuullisuusviestintästrategia. Teoreettisessa osuudessa käsitellään laaja-alaisesti vaateteollisuuden vastuullisuutta ja uusia innovaatioita. Kilpailija-analyysissä vertaillaan kotimaisten lastenvaatemerkkien vastuullisuusviestintää.
Kuluttajatutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla kesällä 2020. Kyselytutkimukseen vastasi Blaan sosiaalisen median Facebookin ja Instagramin seuraajat. Tavoitteena oli saada vastaus tutkimusongelmiin, mitä kuluttajat haluavat Blaan vastuullisuustyöltä ja miten siitä tulisi viestiä.
Kyselytutkimus osoitti, että kuluttajat ovat kiinnostuneita vaateyrityksien sekä Blaan vastuullisuudesta. Vastaajille tärkein vastuullisuusvalintakriteeri tulosten perusteella oli laatu. Kotimaista tuotantoa haluttaan, mutta saman aikaisesti sen ei toivota nostavan hintoja merkittävästi. Tulokset viittaavat siihen, että kotimainen vaateteollisuus ei ole avannut hinnan rakentumista riittävästi, jotta kuluttajat tietäisivät paljonko suomalainen valmistus nostaa hintoja. Vastauksista selvisi myös, että Blaan vastuullisuustoimintaa pidettiin yleisesti riittävänä. Vastuullisuusviestinnältä vastaajat toivoivat lisää läpinäkyvyyttä tuotteiden valmistusmaasta sekä tuotannon sosiaalisesta ja ekologisesta vastuusta. Vastuullisuusviestintää kuluttajat haluavat seurata pääsääntöisesti Blaan sosiaalisen median kanavista sekä Blaan omilta verkkosivuilta. Jotta vastuullisuusviestintä herättää kuluttajan mielenkiinnon ja koetaan selkeäksi, tulee viestintä rakentaa suurilta osin visuaaliseen muotoon.
Tämän opinnäytetyön kehitystehtävässä rakennetaan Blaan vastuullisuusviestintästrategia ja ohjeistus. Viestintäkanaviksi määriteltiin Blaan kotisivut ja verkkokauppa, sosiaalinen media Facebook ja Instagram sekä erillinen vastuullisuusraportti. Vastuullisuusviestinnän avuksi määriteltiin vastuullisuusmittarit ja pääperiaatteet sekä niille toteutettavat aikataulut ja raportointimuodot. Vastuullisuusviestinnän ohjeistuksesta pyrittiin tekemään rakenteeltaan tiivis, mutta sisällöltään mahdollisimman kattava. Ensimmäistä Blaan vastuullisuusraporttia varten koottiin teemat, jotka vastuullisuusraportissa tullaan esittämään tekstinä, lukuina sekä kuvina. Vastuullisuus on jatkuva prosessi, joka sisältää aina myös uusia projekteja. Tulevaisuudessa uudet projektit tulee myös raportoida vastuullisuusviestinnässä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste