”Tervetuloa synnäriin” : kätilöopiskelijan ohjatun harjoittelun perehdytys Tyksin synnytysosastolla
Jansen, Mia (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325965
Tiivistelmä
Perehdyttäminen perustuu lakeihin ja säädöksiin uuden henkilön perehdyttämisestä ja työhön ohjauksesta. Samat lait, asetukset ja käytänteet koskevat myös opiskelijan perehdytystä käytännön harjoittelujaksolla. Tutkimusten mukaan opiskelijan harjoittelu onnistuu parhaiten silloin, kun opiskelija perehdytetään kunnolla.
Kätilöopintoja säätelevät monet lait ja valmistuakseen kätilöopiskelijan tarvitsee hoitaa vähintään 40 synnytystä, tämän vuoksi kätilöopinnoissa korostuu synnytysosastolla tapahtuva käytännön harjoittelu. Synnytysosaston erityisluonteisuuden ja vaativuuden takia synnytysosastolla haluttiin panostaa käytännön harjoittelun perehdytykseen. Synnytysosaston perehdytykselle haluttiin saada toimiva käytännön toteutus sekä yhtenäinen perehdytyskäytäntö, joka olisi kaikille harjoitteluun tuleville samantasoinen. Tämän vuoksi synnytysosastolla lähdettiin pohtimaan perehdytyksen kehittämisen mahdollisuuksia ja tästä tarpeesta lähti myös tämän opinnäytetyön tekeminen.
Tämän opinnäytetyönä tehdyn kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää ja yhdenmukaistaa opiskelijoiden käytännön harjoittelun perehdytystä. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli suunnitella kätilöopiskelijoiden käytännön harjoittelun perehdytysohjelma näyttöön perustuvan tutkimustiedon pohjalta sekä hyödyntää siinä opiskelijoille tehtyä kyselyä. Kehittämisprojektin tuotos on perehdytysohjelma Tyksin synnytysosastolle ensimmäistä kertaa käytännön harjoitteluun tuleville kätilöopiskelijoille.
Kehittämisprosessin tuotoksena tehty perehdytysohjelma koostuu kahdesta osasta, jotka ovat: 1) perehdytys ennen harjoittelujakson alkua sekä 2) perehdytys harjoittelujakson aikana. Perehdytys ennen harjoittelua sisältää etukäteisvalmistelujen, osaston esittelylehtisen ja tervetulokirjeen lisäksi opiskelijoille järjestettävän perehdytyspäivän. Harjoittelujakson aikainen perehdytys puolestaan koostuu harjoittelujaksolle tehdystä perehdytysrungosta sekä opiskelijoiden perehdytysoppaasta, jota opiskelijat hyödyntävät koko harjoittelujaksonsa ajan. Opiskelijoille tehty perehdytysopas sisältää harjoittelun perehdytysrungon sekä muuta perehdytysmateriaalia opiskelijan käyttöön jakson ajaksi. Suunniteltu perehdytyspäivän käytännön toteutus ei toteutunut tämän kehittämisprojektin puitteissa. The aim of this project is to improve and harmonize midwifery students’ orientation in maternity ward. The goal of this project is to make midwifery students’ orientation program for maternity ward in Turku University Hospital. The outcome is the students’ orientation program, which includes preliminary preparations, the orientation day and the orientation frame for the duration of the internship.
The aim of the study included in the project was to find out midwifery students’ expectations and hopes they have regarding the orientation of the guided clinical training. The results of the survey were used as a basis for developing a complete orientation program for Midwifery students at the maternity ward. The data was collected using an open questionnaire (Webropol). Students answered to twelve open questions. The collected data was analyzed by using content analysis.
Participants in the survey included four students from Turku University of Applied Sciences who were supposed to complete their training at the maternity ward. The data of this study was collected from four midwifery students, in the June of 2020. In the study, midwifery students were asked what kind of expectations and hopes they have regarding the orientation of the practical internship.
According to the survey, four things were acknowledged as important in the orientation. According to the respondents, a good orientation to guided clinical training consisted of the following four areas: 1) practical implementations, 2) content of the orientation, 3) atmosphere of orientation and 4) time of orientation. A good orientation of the internship is 1) peaceful and clear implementation, and 2) its content is comprehensive, but not too detailed. Good student orientation also includes 3) a student-friendly atmosphere and 4) the right time for orientation.
The orientation program produced as an outcome of the development process consists of two parts, which are: 1) orientation before the beginning of the internship period and 2) orientation during the internship period. The orientation before the internship includes, the preliminary preparations, the department's introductory leaflet and the welcome letter and an orientation day for the students. Orientation during the internship period consists of an orientation framework made for the internship period and a student orientation guide, which the students use throughout their internship period.
Kätilöopintoja säätelevät monet lait ja valmistuakseen kätilöopiskelijan tarvitsee hoitaa vähintään 40 synnytystä, tämän vuoksi kätilöopinnoissa korostuu synnytysosastolla tapahtuva käytännön harjoittelu. Synnytysosaston erityisluonteisuuden ja vaativuuden takia synnytysosastolla haluttiin panostaa käytännön harjoittelun perehdytykseen. Synnytysosaston perehdytykselle haluttiin saada toimiva käytännön toteutus sekä yhtenäinen perehdytyskäytäntö, joka olisi kaikille harjoitteluun tuleville samantasoinen. Tämän vuoksi synnytysosastolla lähdettiin pohtimaan perehdytyksen kehittämisen mahdollisuuksia ja tästä tarpeesta lähti myös tämän opinnäytetyön tekeminen.
Tämän opinnäytetyönä tehdyn kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää ja yhdenmukaistaa opiskelijoiden käytännön harjoittelun perehdytystä. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli suunnitella kätilöopiskelijoiden käytännön harjoittelun perehdytysohjelma näyttöön perustuvan tutkimustiedon pohjalta sekä hyödyntää siinä opiskelijoille tehtyä kyselyä. Kehittämisprojektin tuotos on perehdytysohjelma Tyksin synnytysosastolle ensimmäistä kertaa käytännön harjoitteluun tuleville kätilöopiskelijoille.
Kehittämisprosessin tuotoksena tehty perehdytysohjelma koostuu kahdesta osasta, jotka ovat: 1) perehdytys ennen harjoittelujakson alkua sekä 2) perehdytys harjoittelujakson aikana. Perehdytys ennen harjoittelua sisältää etukäteisvalmistelujen, osaston esittelylehtisen ja tervetulokirjeen lisäksi opiskelijoille järjestettävän perehdytyspäivän. Harjoittelujakson aikainen perehdytys puolestaan koostuu harjoittelujaksolle tehdystä perehdytysrungosta sekä opiskelijoiden perehdytysoppaasta, jota opiskelijat hyödyntävät koko harjoittelujaksonsa ajan. Opiskelijoille tehty perehdytysopas sisältää harjoittelun perehdytysrungon sekä muuta perehdytysmateriaalia opiskelijan käyttöön jakson ajaksi. Suunniteltu perehdytyspäivän käytännön toteutus ei toteutunut tämän kehittämisprojektin puitteissa.
The aim of the study included in the project was to find out midwifery students’ expectations and hopes they have regarding the orientation of the guided clinical training. The results of the survey were used as a basis for developing a complete orientation program for Midwifery students at the maternity ward. The data was collected using an open questionnaire (Webropol). Students answered to twelve open questions. The collected data was analyzed by using content analysis.
Participants in the survey included four students from Turku University of Applied Sciences who were supposed to complete their training at the maternity ward. The data of this study was collected from four midwifery students, in the June of 2020. In the study, midwifery students were asked what kind of expectations and hopes they have regarding the orientation of the practical internship.
According to the survey, four things were acknowledged as important in the orientation. According to the respondents, a good orientation to guided clinical training consisted of the following four areas: 1) practical implementations, 2) content of the orientation, 3) atmosphere of orientation and 4) time of orientation. A good orientation of the internship is 1) peaceful and clear implementation, and 2) its content is comprehensive, but not too detailed. Good student orientation also includes 3) a student-friendly atmosphere and 4) the right time for orientation.
The orientation program produced as an outcome of the development process consists of two parts, which are: 1) orientation before the beginning of the internship period and 2) orientation during the internship period. The orientation before the internship includes, the preliminary preparations, the department's introductory leaflet and the welcome letter and an orientation day for the students. Orientation during the internship period consists of an orientation framework made for the internship period and a student orientation guide, which the students use throughout their internship period.