Koronakriisin vaikutukset asiakkaiden tulevaisuudenuskoon ja oman talouden kestokykyyn asunnon hankinnan näkökulmasta: OP Etelä-Pohjanmaa
Lampi, Neea (2020)
Lampi, Neea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325964
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka koronakriisi vaikuttaa asiakkaiden tulevaisuudenuskoon ja oman talouden kestokykyyn asunnon hankinnan ja vaihdon näkökulmasta. Aihe on rajattu käsittelemään koronakriisin vaikutuksia asuntokauppaan. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös yleisellä tasolla koronakriisin vaikutuksia asiakkaiden tulevaisuudenuskoon ja talouden kestokykyyn.
Teoreettinen viitekehys kohdistuu maailmanlaajuiseen kriisiin ja asuntomarkkinoihin. Toisessa luvussa maailmanlaajuisia kriisejä tarkastellaan asuntomarkkinoiden näkökulmasta. Maailmanlaajuisia kriisejä tarkastellaan finanssikriisin, 1990-luvun laman ja koronakriisin kautta. Kolmannessa luvussa tarkastellaan asuntomarkkinoita ihmisten tulevaisuudenuskon, talouden kestokyvyn ja asunnon hankinnan kautta hyödyntäen erilaisia ajankohtaisia lähteitä.
Empiirinen osuus toteutettiin sekä kvantitatiivisena että kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta asiakkaille ja teemahaastatteluja kahdelle toimeksiantajan edustajalle. Kyselytutkimus keräsi yhteensä 131 vastausta. Tutkimusmenetelmäksi valikoituivat molemmat menetelmät, koska niiden avulla pyrittiin luomaan monipuolinen näkemys koronakriisin vaikutuksista.
Tutkimustulosten perusteella koronakriisi oli vaikuttanut jonkin verran vastanneiden käyttäytymiseen. Tulosten mukaan vastanneet pohtivat tarkemmin erilaisia suunnitelmia ja päätöksiä kriisin myötä. Kriisi loi varovaisuutta ja epävarmuutta vastanneiden käyttäytymisessä. Naisista 79 prosenttia ja miehistä 64 prosenttia ei kuitenkaan siirtänyt asunnon vaihtoa sekä 84 prosenttia naisista ja 100 prosenttia miehistä ei lykännyt ensiasunnon hankintaa kriisin vuoksi. Toimeksiantaja hyötyy tuloksista, kun niiden pohjalta nähdään, kuinka maailmanlaajuinen kriisi vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen.
Teoreettinen viitekehys kohdistuu maailmanlaajuiseen kriisiin ja asuntomarkkinoihin. Toisessa luvussa maailmanlaajuisia kriisejä tarkastellaan asuntomarkkinoiden näkökulmasta. Maailmanlaajuisia kriisejä tarkastellaan finanssikriisin, 1990-luvun laman ja koronakriisin kautta. Kolmannessa luvussa tarkastellaan asuntomarkkinoita ihmisten tulevaisuudenuskon, talouden kestokyvyn ja asunnon hankinnan kautta hyödyntäen erilaisia ajankohtaisia lähteitä.
Empiirinen osuus toteutettiin sekä kvantitatiivisena että kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta asiakkaille ja teemahaastatteluja kahdelle toimeksiantajan edustajalle. Kyselytutkimus keräsi yhteensä 131 vastausta. Tutkimusmenetelmäksi valikoituivat molemmat menetelmät, koska niiden avulla pyrittiin luomaan monipuolinen näkemys koronakriisin vaikutuksista.
Tutkimustulosten perusteella koronakriisi oli vaikuttanut jonkin verran vastanneiden käyttäytymiseen. Tulosten mukaan vastanneet pohtivat tarkemmin erilaisia suunnitelmia ja päätöksiä kriisin myötä. Kriisi loi varovaisuutta ja epävarmuutta vastanneiden käyttäytymisessä. Naisista 79 prosenttia ja miehistä 64 prosenttia ei kuitenkaan siirtänyt asunnon vaihtoa sekä 84 prosenttia naisista ja 100 prosenttia miehistä ei lykännyt ensiasunnon hankintaa kriisin vuoksi. Toimeksiantaja hyötyy tuloksista, kun niiden pohjalta nähdään, kuinka maailmanlaajuinen kriisi vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen.