Luovuutta edistävien toimintatapojen kehittäminen
Kylli, Johanna (2020)
Kylli, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325969
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisena kehittämistyönä tehdyssä opinnäytetyössä tutkittiin, minkälaisilla toimintatavoilla eräs suuri suomalaisyritys voisi edistää luovuutta yrityksen sisäisessä markkinointiviestinnän organisaatiossa. Tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tutkimuskohteena oli yrityksessä markkinoinnin asiantuntijana ja assistentteina toimivat työntekijät.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään luovuutta työelämässä ja organisaatioissa, luovuutta prosessina, luovuuden johtamista, luovuutta yksilössä ja ryhmässä sekä luovuutta markkinointiviestinnässä.
Tutkimusongelmana oli selvittää luovuutta edistäviä toimintatapoja. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta kysymällä: millä toimintatavoilla yritys voi edistää luovuutta?
Tutkimuksen avulla saatiin läpileikkaava kuvaus markkinointiviestinnän työntekijöiden kokemuksista luovuutta edistävistä ja heikentävistä toimintamalleista yrityksessä, jossa he työskentelevät. Tutkimuksesta kävi ilmi, että työntekijöillä oli toisistaan eroavia kokemuksia yrityksen kyvystä edistää luovuutta. Eroavaisuuksia selittää muun muassa se, että tutkittavilla on eri esimiehiä ja heitä johdetaan eri tavoin. Tutkimuksesta selvisi, että tutkittavien luovuutta edistäisi muun muassa riittävä aika, ideointipalaverit, työstä saatava palaute sekä selkeät toimeksiannot.
Tuloksista nousi esiin selkeitä kehittämiskohteita, joihin tarttumalla yritys voisi parantaa markkinointiviestinnän työntekijöidensä mahdollisuuksia työskennellä luovasti.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään luovuutta työelämässä ja organisaatioissa, luovuutta prosessina, luovuuden johtamista, luovuutta yksilössä ja ryhmässä sekä luovuutta markkinointiviestinnässä.
Tutkimusongelmana oli selvittää luovuutta edistäviä toimintatapoja. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta kysymällä: millä toimintatavoilla yritys voi edistää luovuutta?
Tutkimuksen avulla saatiin läpileikkaava kuvaus markkinointiviestinnän työntekijöiden kokemuksista luovuutta edistävistä ja heikentävistä toimintamalleista yrityksessä, jossa he työskentelevät. Tutkimuksesta kävi ilmi, että työntekijöillä oli toisistaan eroavia kokemuksia yrityksen kyvystä edistää luovuutta. Eroavaisuuksia selittää muun muassa se, että tutkittavilla on eri esimiehiä ja heitä johdetaan eri tavoin. Tutkimuksesta selvisi, että tutkittavien luovuutta edistäisi muun muassa riittävä aika, ideointipalaverit, työstä saatava palaute sekä selkeät toimeksiannot.
Tuloksista nousi esiin selkeitä kehittämiskohteita, joihin tarttumalla yritys voisi parantaa markkinointiviestinnän työntekijöidensä mahdollisuuksia työskennellä luovasti.