Sisältä sanoiksi : Tunnekortit teini-ikäisille
Laaksonen, Taru; Paavola, Sini (2020)
Laaksonen, Taru
Paavola, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326059
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tuotoksena syntyi tunnekortit teini-ikäisille puheeksi ottamisen ja sanoittamisen tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tee-mahaastattelulla selvittää perhetyön toiveet ”unelmien tunnekorteista”. Teemahaastattelus-sa esiin nousi toive nuorten näköisistä korteista. Toiveena oli myös se, että kortit voitaisiin jakaa positiivisiin, negatiivisiin ja neutraaleihin sanoihin, jotta pakasta olisi helppo löytää tarvittavan kategorian kortit. Lastensuojeluyksikössä asuvat nuoret sanoittivat ja kuvittivat kortit ryhmänohjaustunneilla. Kenttätyöskentelyvaiheessa opinnäytteen painopisteeksi muodostui puheeksi ottamisen keinot ja siinä tukeminen. Nuorten näkökulma tuli esiin kort-tien aiheissa, tunnesanoissa ja kuvallisessa ilmaisussa. Kortteja painettiin 46 kappaletta, ja ne jaoteltiin värikoodein haastattelussa esiin tulleiden toiveiden mukaisesti.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen käsitteet ovat tunteet, tunnetaidot ja tunnekortit puheeksi ottamisen sekä sanoittamisen apuna.
Teini-ikä on nuorille tunnemyrskyjen aikaa. Tunnereaktioiden ja tunnetaitojen hallitseminen ovat niitä taitoja, joita nuoruudessa harjoitellaan tasapainoista aikuisuutta varten. Nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille haasteiksi muodostuu usein se, osaavatko nuoret sanoittaa ja eritellä tunteitaan, ja miten vaikeita asioita voidaan ottaa nuorten kanssa pu-heeksi.
Hyvät tunnetaidot ehkäisevät syrjäytymistä. Ihminen, joka osaa tunnistaa omia -ja toisten- tunteita ja niihin liittyviä syitä ja seurauksia, kykenee parempaan vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa. Tunnetaitoja voidaan opettaa, ja tunnetyöskentelyyn onkin kehitetty erilai-sia tunnemenetelmiä, joista tässä opinnäytetyössä esitellyt tunnekortit ovat yksi esimerkki.
Valmiit kortit tulivat myyntiin ammattikäyttöön. Ne sopivat niille eri tahoille, jotka työskente-levät nuorten parissa lastensuojeluyksiköissä, perhetyössä, nuorisotyössä, kuraattoreille ja muille ammattilaisille. Korttien käyttöön on monia eri variaatioita ja korttipakan mukana tulee myös käyttöohjeet.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen käsitteet ovat tunteet, tunnetaidot ja tunnekortit puheeksi ottamisen sekä sanoittamisen apuna.
Teini-ikä on nuorille tunnemyrskyjen aikaa. Tunnereaktioiden ja tunnetaitojen hallitseminen ovat niitä taitoja, joita nuoruudessa harjoitellaan tasapainoista aikuisuutta varten. Nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille haasteiksi muodostuu usein se, osaavatko nuoret sanoittaa ja eritellä tunteitaan, ja miten vaikeita asioita voidaan ottaa nuorten kanssa pu-heeksi.
Hyvät tunnetaidot ehkäisevät syrjäytymistä. Ihminen, joka osaa tunnistaa omia -ja toisten- tunteita ja niihin liittyviä syitä ja seurauksia, kykenee parempaan vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa. Tunnetaitoja voidaan opettaa, ja tunnetyöskentelyyn onkin kehitetty erilai-sia tunnemenetelmiä, joista tässä opinnäytetyössä esitellyt tunnekortit ovat yksi esimerkki.
Valmiit kortit tulivat myyntiin ammattikäyttöön. Ne sopivat niille eri tahoille, jotka työskente-levät nuorten parissa lastensuojeluyksiköissä, perhetyössä, nuorisotyössä, kuraattoreille ja muille ammattilaisille. Korttien käyttöön on monia eri variaatioita ja korttipakan mukana tulee myös käyttöohjeet.