Vegaanisten lihankorvikkeiden markkinointi valmistajien verkkosivuilla: Miten tuotteiden markkinointi vaikuttaa 18–40-vuotiaiden ostokäyttäytymiseen ja kuinka houkuttelevaksi se koetaan?
Paumo, Heidi (2020)
Paumo, Heidi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426116
Tiivistelmä
Kasvisruokabuumi on ollut aiempaa enemmän pinnalla parin viimeisen vuoden aikana. Tässä opinnäytetyössä perehdytään vegaanisten lihankorvikkeiden markkinointiin tuotevalmistajien verkkosivuilla ja 18–40-vuotiaiden asenteisiin vegaanisia lihankorvikkeita ja niiden markkinointia kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten vegaanisia lihankorvikkeita markkinoidaan ja miten se vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen.
Tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kysely tehtiin Webropol-verkkoalustalla ja lähetin sen omalle lähipiirilleni, yhteensä 22 henkilölle. Nämä jakoivat kyselyä edelleen omille tuttavilleen. Kysely oli auki viikon 5.-12.11.2020 ja siihen saatiin yhteensä 425 vastausta, joista 419 on käytetty opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa.
Tutkimustuloksista selviää, että vegaanisten lihankorvikkeiden markkinoissa käytetyillä argumenteilla (lihaton, vegaaninen, kasviperäinen, kotimainen) on positiivinen vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavat heidän oma arvomaailmansa ja asenteensa. Vegaanisia lihankorvikkeita ei markkinoida perinteisen median kautta, vaan suurin osa kuluttajista saa tiedon esimerkiksi uusista tuotteista sosiaalisen median kanavien kautta.
Tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kysely tehtiin Webropol-verkkoalustalla ja lähetin sen omalle lähipiirilleni, yhteensä 22 henkilölle. Nämä jakoivat kyselyä edelleen omille tuttavilleen. Kysely oli auki viikon 5.-12.11.2020 ja siihen saatiin yhteensä 425 vastausta, joista 419 on käytetty opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa.
Tutkimustuloksista selviää, että vegaanisten lihankorvikkeiden markkinoissa käytetyillä argumenteilla (lihaton, vegaaninen, kasviperäinen, kotimainen) on positiivinen vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavat heidän oma arvomaailmansa ja asenteensa. Vegaanisia lihankorvikkeita ei markkinoida perinteisen median kautta, vaan suurin osa kuluttajista saa tiedon esimerkiksi uusista tuotteista sosiaalisen median kanavien kautta.