Tunnusluvuilla johtaminen Suomen hotelleissa
Jessika, Jussila (2020)
Jessika, Jussila
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426124
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa mitkä ovat tällä hetkellä tärkeimpiä tunnuslukuja hotellinjohtajien sekä vastaanoton esimiesten työssä. Opinnäytetyön aihe rajattiin koskemaan Suomen hotelleja. Opinnäytetyö on tehty ilman erillistä toimeksiantajaa.
Opinnäytetyössä vastauksia haettiin pääongelmaan: mitä sisäisiä tunnuslukuja Suomen
hotellien johtamisessa pidetään tärkeimpinä. Pääongelman lisäksi vastauksia haettiin kolmeen alaongelmaan: 1) Onko tunnusluvuilla johtamisessa eroja yksityisten ja ketjuhotellien välillä? 2) Miten hotellien johtajat ja esimiehet johtavat tuottoja ja kuluja? 3) Miten hotellien johtajat ja esimiehet johtavat henkilöstön hyvinvointia, motivaatiota sekä osaamista?
Tutkimuksen teoriaosassa hyödynnettiin henkilöstöjohtamiseen sekä Revenue managementtiin liittyvää kirjallisuutta ja Hotelli- ja ravintola-alan laskennassa käytettävää oppikirjallisuutta. Näiden lisäksi hyödynnettiin erilaisilta verkkosivustoilta löytyvää materiaalia. Teoriaosuus jakautuu kolmeen päälukuun, joissa kerrotaan henkilöstöjohtamisesta, Revenue managementista ja majoitusalan tunnusluvuista.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa kerrotaan kyselytutkimuksesta sekä sen tuloksista. Kyselytutkimukseen käytettiin Webropol-sivustoa. Webropol-sivustoa käytettiin myös apuna tutkimuksen tulosten analysoinnissa. Tutkimuskysely toteutettiin aikavälillä 19.10.-
1.11.2020. Kysely lähetettiin 221:n Suomessa sijaitsevan hotellin vastaanottoon tai myyntipalveluun ja pyydettiin sieltä välittämään hotellienjohtajille sekä vastaanoton esimiehille.Tutkimuskyselyyn vastasi 35 kohderyhmään kuulunutta henkilöä.
Tutkimuskyselyn perusteella tuottojen johtamisen tärkeimpinä tunnuslukuina pidettiin liikevaihtoa ja käyttöastetta ja kulujen johtamisen ehdottomasti tärkeimpänä tunnuslukuna pidettiin henkilöstökuluja. Tällä hetkellä eroja yksityisten ja ketjuhotellien välillä löytyi enemmän henkilöstöjohtamisen puolelta. Kuitenkin suuri ero oli siinä, että ketjuhotelleissa onuseimmin Revenue Manageri tai Revenue management osasto, joka vastaa monista tunnuslukujen johtamisen osa-alueista.
Monet vastaajat kokivat, että tunnusluvuilla johtamisessa olisi vielä parannettavaa. Parannettaviin lukuihin nousi erityisesti RevPAR, käyttöaste sekä keskihuonehinta. Vastauksista nousi esiin myös kehityskohteita työhyvinvoinnin ja motivaation johtamisessa.
Opinnäytetyössä vastauksia haettiin pääongelmaan: mitä sisäisiä tunnuslukuja Suomen
hotellien johtamisessa pidetään tärkeimpinä. Pääongelman lisäksi vastauksia haettiin kolmeen alaongelmaan: 1) Onko tunnusluvuilla johtamisessa eroja yksityisten ja ketjuhotellien välillä? 2) Miten hotellien johtajat ja esimiehet johtavat tuottoja ja kuluja? 3) Miten hotellien johtajat ja esimiehet johtavat henkilöstön hyvinvointia, motivaatiota sekä osaamista?
Tutkimuksen teoriaosassa hyödynnettiin henkilöstöjohtamiseen sekä Revenue managementtiin liittyvää kirjallisuutta ja Hotelli- ja ravintola-alan laskennassa käytettävää oppikirjallisuutta. Näiden lisäksi hyödynnettiin erilaisilta verkkosivustoilta löytyvää materiaalia. Teoriaosuus jakautuu kolmeen päälukuun, joissa kerrotaan henkilöstöjohtamisesta, Revenue managementista ja majoitusalan tunnusluvuista.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa kerrotaan kyselytutkimuksesta sekä sen tuloksista. Kyselytutkimukseen käytettiin Webropol-sivustoa. Webropol-sivustoa käytettiin myös apuna tutkimuksen tulosten analysoinnissa. Tutkimuskysely toteutettiin aikavälillä 19.10.-
1.11.2020. Kysely lähetettiin 221:n Suomessa sijaitsevan hotellin vastaanottoon tai myyntipalveluun ja pyydettiin sieltä välittämään hotellienjohtajille sekä vastaanoton esimiehille.Tutkimuskyselyyn vastasi 35 kohderyhmään kuulunutta henkilöä.
Tutkimuskyselyn perusteella tuottojen johtamisen tärkeimpinä tunnuslukuina pidettiin liikevaihtoa ja käyttöastetta ja kulujen johtamisen ehdottomasti tärkeimpänä tunnuslukuna pidettiin henkilöstökuluja. Tällä hetkellä eroja yksityisten ja ketjuhotellien välillä löytyi enemmän henkilöstöjohtamisen puolelta. Kuitenkin suuri ero oli siinä, että ketjuhotelleissa onuseimmin Revenue Manageri tai Revenue management osasto, joka vastaa monista tunnuslukujen johtamisen osa-alueista.
Monet vastaajat kokivat, että tunnusluvuilla johtamisessa olisi vielä parannettavaa. Parannettaviin lukuihin nousi erityisesti RevPAR, käyttöaste sekä keskihuonehinta. Vastauksista nousi esiin myös kehityskohteita työhyvinvoinnin ja motivaation johtamisessa.