Minidokumentin tuottaminen yritykselle : Case: EPOP Wake
Talasmäki, Noora (2020)
Talasmäki, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426233
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, produktiivisesta audiovisuaalisesta tuotannosta
sekä kirjallisesta osuudesta. Audiovisuaalinen tuotanto toteutettiin toimeksiantona EPOP
Wake -vesiurheilukeskukselle, jonka kauden päätöstapahtuman pohjalta toteutettiin
minidokumentti yrityksestä. Tuotannon tavoitteena oli luoda laadukas ja hyväntuulinen
minidokumentti, joka esittelisi yritystä ja sen toimintaa. Opinnäytetyön kirjallisessa
osuudessa käsitellään tuotantoa sekä sen eri vaiheita yksityiskohtaisesti.
Kirjallisessa osuudessa tarkastelen minidokumenttia tyylilajina sekä pohdin sen tuomaa
hyötyä ja merkitystä yrityksen markkinoinnin kannalta. Käytän apunani aikaisempaa tietoa,
jota vertaan toimeksiantajalle tuottamaani minidokumenttiin. Kirjallisessa osuudessa
pyritään ymmärtämään dokumentin lainalaisuuksia sekä määrittelemään minidokumentti
lajityyppinä. Työssäni pyrin selvittämään, mikä videosta tekee minidokumentin ja miten se
eroaa esimerkiksi esittelyvideosta. Käydessäni läpi tuotantoa pyrin arvioimaan jokaista
tuotannon vaihetta minidokumentin näkökulmasta sekä ymmärtämään tuotannon jokaista
vaihetta syvällisesti tapaustutkimuksen keinoin. Lopuksi analysoin valmiin minidokumentin
hyödyntämällä SWOT-nelikenttäanalyysia.
Työn pohjalta voidaan päätellä minidokumentin olevan toimiva tapa tuoda yritys palvelun
takana esiin ja lähemmäs asiakkaita. Minidokumentti on tehokas työväline, jonka avulla
yritys voi markkinoida itseään ilman varsinaista mainontaa. Minidokumenteilla on useita
erilaisia lajityyppejä, joista yritysdokumentit voidaan mieltää mainoksen alalajityyppiin.
EPOP Wakelle toimeksiantona tuotettu minidokumentti onnistuu esittelemään yritystä sekä sen toimintaa dokumentinomaisesti. Toimeksiantaja oli tyytyväinen lopputulokseen, ja näin tuotanto saavutti päätavoitteensa.
sekä kirjallisesta osuudesta. Audiovisuaalinen tuotanto toteutettiin toimeksiantona EPOP
Wake -vesiurheilukeskukselle, jonka kauden päätöstapahtuman pohjalta toteutettiin
minidokumentti yrityksestä. Tuotannon tavoitteena oli luoda laadukas ja hyväntuulinen
minidokumentti, joka esittelisi yritystä ja sen toimintaa. Opinnäytetyön kirjallisessa
osuudessa käsitellään tuotantoa sekä sen eri vaiheita yksityiskohtaisesti.
Kirjallisessa osuudessa tarkastelen minidokumenttia tyylilajina sekä pohdin sen tuomaa
hyötyä ja merkitystä yrityksen markkinoinnin kannalta. Käytän apunani aikaisempaa tietoa,
jota vertaan toimeksiantajalle tuottamaani minidokumenttiin. Kirjallisessa osuudessa
pyritään ymmärtämään dokumentin lainalaisuuksia sekä määrittelemään minidokumentti
lajityyppinä. Työssäni pyrin selvittämään, mikä videosta tekee minidokumentin ja miten se
eroaa esimerkiksi esittelyvideosta. Käydessäni läpi tuotantoa pyrin arvioimaan jokaista
tuotannon vaihetta minidokumentin näkökulmasta sekä ymmärtämään tuotannon jokaista
vaihetta syvällisesti tapaustutkimuksen keinoin. Lopuksi analysoin valmiin minidokumentin
hyödyntämällä SWOT-nelikenttäanalyysia.
Työn pohjalta voidaan päätellä minidokumentin olevan toimiva tapa tuoda yritys palvelun
takana esiin ja lähemmäs asiakkaita. Minidokumentti on tehokas työväline, jonka avulla
yritys voi markkinoida itseään ilman varsinaista mainontaa. Minidokumenteilla on useita
erilaisia lajityyppejä, joista yritysdokumentit voidaan mieltää mainoksen alalajityyppiin.
EPOP Wakelle toimeksiantona tuotettu minidokumentti onnistuu esittelemään yritystä sekä sen toimintaa dokumentinomaisesti. Toimeksiantaja oli tyytyväinen lopputulokseen, ja näin tuotanto saavutti päätavoitteensa.