Lanseeraussuunnitelma Kauneuspiste Säihkylle
Kivimäki, Henriikka (2020)
Kivimäki, Henriikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426146
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin lanseeraussuunnitelmana, joka tehtiin yritykselle yrityksen sijainnin vaihdoksen vuoksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käynnistettyä yrityksen toiminta kannattavasti uudella toimialueella. Toteutetun lanseeraussuunnitelman tavoitteena oli synnyttää yritykselle uutta asiakasvirtaa ja saada tunnettavuutta yrityksen uudella toimialueelle. Tutkimusongelmana selvitettiin mitä keinoja Kauneuspiste Säihkyn kannattaa käyttää lanseeraamisessa uudella markkina-alueella ja mitkä keinot olisivat Kauneuspiste Säihkylle sopivia uusasiakashankintaan yrityksen pieni budjetti huomioiden.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin myös kvantitatiivisia menetelmiä. Työ toteutettiin aineistolähtöisen analyysin avulla. Työhön tuotiin myös empiirisen tutkimuksen piirteitä sitomaan teoriaa käytäntöön. Osana yritykselle tehtävää markkina-analyysiä toteutettiin kysely Muuramen ja lähialueiden kauneuspalveluita kuluttaville asiakkaille. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin lanseerausprosessia kokonaisuudessaan. Lisäksi tutkittiin uusasiakashankintaa ja myynninedistämisen keinoja, jotka voisivat sopia toimeksiantajalle. Lähtökohta-analyysi ja tutkimuskysely ohjasivat tutkimusta ja tukivat teoreettista osuutta.
Ehdotukset uusasiakashankintaan pohjautuu kustannussyistä pitkälti internetissä toimimiseen, koska se on oikein toteutettuna kustannustehokas tapa (suosittelu, sosiaalinen media, kilpailut, julkaisujen jaot ja tykkäykset). Kohderyhmäksi valikoitui kaikki varhaisteini-ikäisistä iäkkäämpiin ikäluokkiin. Tämän vuoksi lanseerausmarkkinointia päädyttiin tekemään laajasti eri kanavissa, jotta tavoitetaan eri kohderyhmien henkilöitä mahdollisimman laajasti. Suoramainonnasta yrityksellä oli entuudestaan hyviä kokemuksia, jonka vuoksi se päätettiin ottaa mukaan uusasiakashankintakeinoksi. Kauneusalalla on paljon kilpailua, jonka vuoksi Kauneuspiste Säihky pyrkii erottautumaan yksilöllisellä asiakaspalvelulla ja brändäyksellä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin myös kvantitatiivisia menetelmiä. Työ toteutettiin aineistolähtöisen analyysin avulla. Työhön tuotiin myös empiirisen tutkimuksen piirteitä sitomaan teoriaa käytäntöön. Osana yritykselle tehtävää markkina-analyysiä toteutettiin kysely Muuramen ja lähialueiden kauneuspalveluita kuluttaville asiakkaille. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin lanseerausprosessia kokonaisuudessaan. Lisäksi tutkittiin uusasiakashankintaa ja myynninedistämisen keinoja, jotka voisivat sopia toimeksiantajalle. Lähtökohta-analyysi ja tutkimuskysely ohjasivat tutkimusta ja tukivat teoreettista osuutta.
Ehdotukset uusasiakashankintaan pohjautuu kustannussyistä pitkälti internetissä toimimiseen, koska se on oikein toteutettuna kustannustehokas tapa (suosittelu, sosiaalinen media, kilpailut, julkaisujen jaot ja tykkäykset). Kohderyhmäksi valikoitui kaikki varhaisteini-ikäisistä iäkkäämpiin ikäluokkiin. Tämän vuoksi lanseerausmarkkinointia päädyttiin tekemään laajasti eri kanavissa, jotta tavoitetaan eri kohderyhmien henkilöitä mahdollisimman laajasti. Suoramainonnasta yrityksellä oli entuudestaan hyviä kokemuksia, jonka vuoksi se päätettiin ottaa mukaan uusasiakashankintakeinoksi. Kauneusalalla on paljon kilpailua, jonka vuoksi Kauneuspiste Säihky pyrkii erottautumaan yksilöllisellä asiakaspalvelulla ja brändäyksellä.