Företagens influencermarknadsföring på sociala medier – En fallstudie av relevanta kriterier för val av rätt influencer.
Ginman, Alexander (2020)
Ginman, Alexander
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626399
Tiivistelmä
Tyngdpunkten i detta arbete är att förstå hur influencermarknadsföring fungerar. Varför det är så populärt i dagens läge, och hur företagen väljer en viss influencer. Influencer-marknadsföring är en marknadsföringsform som fått sin början genom framväxten av sociala medier. De flesta stöter på denna typ av marknadsföring i sin vardag väldigt frekvent. I teoridelen diskuteras om olika typer av influencers samt köpprocessen. Därtill presenteras det statistik på hur denna marknadsföringsform utvecklats med åren. Det baserar sig på en mångsidig lista på källor av olika slag. Undersökningen utfördes med hjälp av intervjuer som transkriberats och analyserats. I det empiriska avsnittet behandlas intervjuerna och efter detta analyseras frågorna och deras svar. Respondenterna i arbetet kallas ”experten” och ”marknadsföraren” och de representerar företagen Y och X.