Koulunuorisotyö kouluun kiinnittymisen edistäjänä ammatillisessa oppilaitoksessa
Pajari, Sanna (2020)
Pajari, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225704
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimustyö, jonka tilaajana on Lappeenrannan kaupungin nuorisotoimi. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Saimaan ammattiopisto Sampon opiskelijoiden kokemuksia kouluun kiinnittymisestä sekä koulunuorisotyöstä. Tutkimuksessa halutaan myös selvittää opiskelijoiden mahdollisia kehittämisehdotuksia koulunuorisotyöhön. Opinnäytetyöprosessi alkoi syksyllä 2019. Haastattelut suoritettiin kevään 2020 aikana Teams-palvelun kautta. Haastateltavia oli viisi ja tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Yksi haastatteluista oli parihaastattelu, muut olivat yksilöhaastatteluja. Haastateltavat olivat Saimaan ammattiopisto Sampon ensimmäisen vuoden opiskelijoita, ikäjakaumaltaan 16–17-vuotiaita. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen mukaan koulunuorisotyö on hyvä ja tarvittu keino opiskelijoiden kouluun kiinnittymisen tueksi. Tutkimukseen osallistuneet Saimaan ammattiopisto Sampon opiskelijat kokevat kouluviihtyvyytensä olevan hyvä. Kuitenkin ryhmäytymisen tukeminen, ison koulun yhteisöllisyyden parantaminen sekä matalan kynnyksen tuen ja avun saaminen ovat asioita, joiden parantamiseksi juurikin koulunuorisotyöntekijäon sopiva henkilö. Koulunuorisotyöntekijän jalkautuvan työn luonteen vuoksi opiskelijoiden on helppoa tutustua koulunuorisotyöntekijään. Koulunuorisotyöntekijästä tulee opiskelijoille tuttu ja turvallinen aikuinen, jolta on mahdollista saada matalan kynnyksen ohjausta ja tukea. Myös koulunuorisotyöntekijän on helpompi huomata erilaisia tuen tarpeita tutuiksi tulleissa opiskelijoissa. Koulunuorisotyöntekijän työnkuvasta halutaan tietää lisää. Opiskelijoiden parempi tietous koulunuorisotyöntekijän työnkuvasta voi auttaa opiskelijoita löytämään mahdollisiin tuen tarpeisiin juuri oikeaa apua ja neuvoa. Koulunuorisotyöntekijän toivotaan jatkavan jalkautumista eri oppitunneille. Myös erilaisten tuntien pitämistä sekä yhdessä työskentelyä koulunuorisotyöntekijän kanssa esimerkiksi tapahtumasuunnittelun parissa toivotaan.