Yhteisölliset tapahtumat kodin ja koulun kasvatuskumppanuuden rakentajina : malli tapahtumien järjestämiseen koulunaloituksen nivelvaiheessa
Vitikka, Tiina; Kuisma, Päivi (2020)
Vitikka, Tiina
Kuisma, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626423
Tiivistelmä
Kehittämistyössä tarkasteltiin yhteisöllisiä iltapalatapahtumia kodin ja koulun yhteistyön rakentajana. Työn kokeilevan toiminnan lähtökohtana oliSalossa toteutettu Saman pöydän ääressä -hanke. Kehittämistehtävässä pureuduttiin perheiden tavoittamisen, yhteisöllisen toiminnan, osallisuuden ja kasvatuskumppanuuden rakentamisen teemoihin.
Toimintamallin ytimenä on ajatuskodin ja koulun yhteistyöstä, kasvatuskumppanuudesta, joka kannattelee ja tukee lapsen oppimista, kasvua ja kehitystä sen sijaan, että lapsiitse olisi ainut yhdistävä tekijä näiden toimijoiden välillä. Parhaimmillaan aikuiset näkevät toisensa voimavarana ja toistensa tukijoina. Kouluvuoden alussa järjestettiin ekaluokkalaisille koko ikäluokan iltapalatapahtuma perinteisen vanhempainillan yhteydessä. Mukana olivat lapset vanhempineen, koulun henkilöstöä sekä moniammatillisen verkoston toimijoita. Vuoden mittaan järjestettiin pienempiä tapahtumia erilaisiin teemoihin keskittyen. Tavoitteena olisaada aikaan rentoa keskustelua mukavan yhteisen tekemisen ohessa. Yhteisöllisyyden ja osallisuuden rakentamisessa on tärkeää dialogisuus, avoin vuorovaikutusja lempeä kohtaaminen.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys pohjaa sosiaalialan kirjallisuuteen. Menetelmällisenä lähtökohtana olikehittämistyön lineaarinen malli. Varsinaisen kehittämistyön menetelmiksimuotoutuivat kokeileva toiminta, tiimityö, dialoginen keskustelu sekä kysely.
Kehittämistyön tuotos on malliyhteisöllisten tapahtumien järjestämiseen koulunaloituksen nivelvaiheessa. Mallin kolmas osa tarjoaa valmiin esimerkin mallin käytöstä kouluvuoden aikana. Mallia tai osaa siitä voidaan soveltaa myösmuihin koulunkäynnin vaiheisiin. Lisäksiliitteenä on muuta materiaalia, kuten kyselysekä ruokareseptivihkonen.
Yhteisöllisten tapahtumien toimintamallisopii erinomaisesti tutustumisen ja verkostoitumisen välineeksikouluvuoden alussa. Lisäksi pienemmät tapahtumat soveltuvat varhaisen puuttumisen ja ongelmien ennaltaehkäisyn tueksi The development work covered the theme of collaboration between home and school through communal evening snack events. The basis for the experimental work was the project Saman pöydän ääressä implemented in Salo. The development task focused on the themes of communality, participation and building parent-professional partnerships.
In the core of the approach is the idea of home-school collaboration, parent-professional t, rather than leaves the child to be the only unifying factor between these actors. When the collaboration succeeds, adults see each other as a resource and support for each other.
At the beginning of the school year, an evening snack event was organized for the first graders in connection with the traditional parents' evening. Children and their parents, school staff and members of a multi-professional network were involved. During the year, smaller events were organized focusing on different themes. The goal was to have a relaxed conversation while cooking together. Dialogue, open interaction and gentle encounter are important in building communality and participation.
The theoretical framework of the development work is based on literature of social sciences. The methodological basis was a linear model of development work. The methods of the actual development work were experimental activities, teamwork, dialogue and a questionnaire.
The output of the development work is a model for organizing communal events in the transitional phase of school start. The third part of the model provides an example of the use of the model during a school year. The model or part of it can also be applied to other stages of schooling.
The model of communal events is appropriate to use especially at the beginning of the school year. Events are a great way to get to know each other and start the collaboration. In addition, smaller events are suitable for early intervention and problem solving.
Toimintamallin ytimenä on ajatuskodin ja koulun yhteistyöstä, kasvatuskumppanuudesta, joka kannattelee ja tukee lapsen oppimista, kasvua ja kehitystä sen sijaan, että lapsiitse olisi ainut yhdistävä tekijä näiden toimijoiden välillä. Parhaimmillaan aikuiset näkevät toisensa voimavarana ja toistensa tukijoina. Kouluvuoden alussa järjestettiin ekaluokkalaisille koko ikäluokan iltapalatapahtuma perinteisen vanhempainillan yhteydessä. Mukana olivat lapset vanhempineen, koulun henkilöstöä sekä moniammatillisen verkoston toimijoita. Vuoden mittaan järjestettiin pienempiä tapahtumia erilaisiin teemoihin keskittyen. Tavoitteena olisaada aikaan rentoa keskustelua mukavan yhteisen tekemisen ohessa. Yhteisöllisyyden ja osallisuuden rakentamisessa on tärkeää dialogisuus, avoin vuorovaikutusja lempeä kohtaaminen.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys pohjaa sosiaalialan kirjallisuuteen. Menetelmällisenä lähtökohtana olikehittämistyön lineaarinen malli. Varsinaisen kehittämistyön menetelmiksimuotoutuivat kokeileva toiminta, tiimityö, dialoginen keskustelu sekä kysely.
Kehittämistyön tuotos on malliyhteisöllisten tapahtumien järjestämiseen koulunaloituksen nivelvaiheessa. Mallin kolmas osa tarjoaa valmiin esimerkin mallin käytöstä kouluvuoden aikana. Mallia tai osaa siitä voidaan soveltaa myösmuihin koulunkäynnin vaiheisiin. Lisäksiliitteenä on muuta materiaalia, kuten kyselysekä ruokareseptivihkonen.
Yhteisöllisten tapahtumien toimintamallisopii erinomaisesti tutustumisen ja verkostoitumisen välineeksikouluvuoden alussa. Lisäksi pienemmät tapahtumat soveltuvat varhaisen puuttumisen ja ongelmien ennaltaehkäisyn tueksi
In the core of the approach is the idea of home-school collaboration, parent-professional t, rather than leaves the child to be the only unifying factor between these actors. When the collaboration succeeds, adults see each other as a resource and support for each other.
At the beginning of the school year, an evening snack event was organized for the first graders in connection with the traditional parents' evening. Children and their parents, school staff and members of a multi-professional network were involved. During the year, smaller events were organized focusing on different themes. The goal was to have a relaxed conversation while cooking together. Dialogue, open interaction and gentle encounter are important in building communality and participation.
The theoretical framework of the development work is based on literature of social sciences. The methodological basis was a linear model of development work. The methods of the actual development work were experimental activities, teamwork, dialogue and a questionnaire.
The output of the development work is a model for organizing communal events in the transitional phase of school start. The third part of the model provides an example of the use of the model during a school year. The model or part of it can also be applied to other stages of schooling.
The model of communal events is appropriate to use especially at the beginning of the school year. Events are a great way to get to know each other and start the collaboration. In addition, smaller events are suitable for early intervention and problem solving.