Nuorten naisten ostokäyttäytyminen kampaamoalan palveluntarjoajan valinnassa
Jantunen, Sanni (2020)
Jantunen, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426256
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia nuorten naisten ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä kampaamoalan palveluntarjoajan valinnassa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten eri tekijät, kuten sosiaalisen median kanavat, arvostelut, markkinoinnin kilpailukeinot sekä ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät vaikuttavat 18 - 30-vuotiaiden naisten ostokäyttäytymiseen kampaamoalan palveluntarjoajan valinnassa ja minkälaisten kanavien kautta he toivovat saavansa tietoa palveluntarjoajista.
Tietoperustassa perehdytään kampaamoalaan, sosiaalisen median kanaviin ja arvosteluihin sekä käsitellään kuluttajan ostoprosessia, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja markkinoinnin kilpailukeinoja.
Tutkimus on määrällinen eli kvantitatiivinen ja sen menetelmänä käytettiin Survey-kyselytutkimusta. Aineisto kerättiin Webropol-ohjelmassa tehdyllä kyselylomakkeella lokakuussa 2020. Vastausaikaa kyselyyn oli yksi viikko ja kyselyä jaettiin sosiaalisen median välityksellä kohderyhmälle, joka oli 18 - 30-vuotiaat nuoret naiset. Kyselyyn vastasi yhteensä 76 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että kohderyhmään kuuluvat nuoret naiset pitävät erittäin tärkeänä sitä, että kampaamoalan yrityksellä on sosiaalisen median kanavia. Tärkeimpinä kanavina pidettiin Instagramia, yrityksen verkkosivuja, Facebookia ja Timma-sovellusta. Suurin osa vastaajista luki kampaamoiden saamia arvosteluja ja arvostelujen keskiarvon odotettiin olevan korkealla, jotta kuluttaja valitsisi palveluntarjoajan. Kaikkia kysyttyjä kuluttajan ostokäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä ja markkinoinnin kilpailukeinoja vastaajat pitivät melko tärkeänä. Tutkimuksesta saadut tulokset ovat hyödyllisiä kaikille kampaamoalan yrittäjille ja he voivat hyödyntää tuloksia toiminnassaan.
Tietoperustassa perehdytään kampaamoalaan, sosiaalisen median kanaviin ja arvosteluihin sekä käsitellään kuluttajan ostoprosessia, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja markkinoinnin kilpailukeinoja.
Tutkimus on määrällinen eli kvantitatiivinen ja sen menetelmänä käytettiin Survey-kyselytutkimusta. Aineisto kerättiin Webropol-ohjelmassa tehdyllä kyselylomakkeella lokakuussa 2020. Vastausaikaa kyselyyn oli yksi viikko ja kyselyä jaettiin sosiaalisen median välityksellä kohderyhmälle, joka oli 18 - 30-vuotiaat nuoret naiset. Kyselyyn vastasi yhteensä 76 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että kohderyhmään kuuluvat nuoret naiset pitävät erittäin tärkeänä sitä, että kampaamoalan yrityksellä on sosiaalisen median kanavia. Tärkeimpinä kanavina pidettiin Instagramia, yrityksen verkkosivuja, Facebookia ja Timma-sovellusta. Suurin osa vastaajista luki kampaamoiden saamia arvosteluja ja arvostelujen keskiarvon odotettiin olevan korkealla, jotta kuluttaja valitsisi palveluntarjoajan. Kaikkia kysyttyjä kuluttajan ostokäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä ja markkinoinnin kilpailukeinoja vastaajat pitivät melko tärkeänä. Tutkimuksesta saadut tulokset ovat hyödyllisiä kaikille kampaamoalan yrittäjille ja he voivat hyödyntää tuloksia toiminnassaan.