Infratöiden projektinjohtopalvelu kuluttaja-asiakkaille
Riikonen, Juho (2020)
Riikonen, Juho
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626385
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on infratöiden projektinjohtopalvelun tarjoaminen kuluttaja-asiakkaille. Projektinjohtopalveluiden rajoittuminen suuriin rakennuskokonaisuuksiin, uudisrakennuksiin ja laajoihin saneerauskohteisiin jättää kuluttaja-asiakkaille vain vähän mahdollisuuksia turvautua luotettavaan projektinjohtamiseen pienimuotoisissa töissä.
Opinnäytetyössä käsitellään mahdollisuutta toteuttaa projektinjohtopalvelua yksityisasiakkaille, isännöintitoimistoille, asunto-osakeyhtiöille, tiehoitokunnille ja muille pienimuotoisille tilaajille. Luotettavan projektinjohtopalvelun tilaajan vastuulle jää vain murto-osa verrattuna tilaaja-urakoitsija-malliin.
Opinnäytetyön tekemiseen on käytetty kirjoittajan kokemuksia maarakennustöiden tilaajien palautteista sekä kirjallisuusviittauksia, joista lukijalle avataan rakennusalan ammattisanastoa.
Projektinjohtopalvelulla siirretään useat asiakkaan (tilaajan) vastuut projektinjohtopalvelulle. Muun muassa tarjouskilpailutus, pätevyyksien varmistaminen, aikataulutus, käytettävien materiaalien laatu ja ympäristöystävällisyyden varmistaminen jäävät pois asiakkaan vastuulta. Opinnäytetyössä tarkastellaan infratöiden projektinjohtopalvelun mahdollisuutta yritystoiminnan perusteeksi käytännön toteutuksen kannalta.
Opinnäytetyön tuloksena selviää infratöiden projektinjohtopalvelun kilpailukykyisyys pienimuotoisten tilaajien keskuudessa laajenemismahdollisuuksineen verrattuna perinteiseen urakointimuotoon.
Opinnäytetyössä käsitellään mahdollisuutta toteuttaa projektinjohtopalvelua yksityisasiakkaille, isännöintitoimistoille, asunto-osakeyhtiöille, tiehoitokunnille ja muille pienimuotoisille tilaajille. Luotettavan projektinjohtopalvelun tilaajan vastuulle jää vain murto-osa verrattuna tilaaja-urakoitsija-malliin.
Opinnäytetyön tekemiseen on käytetty kirjoittajan kokemuksia maarakennustöiden tilaajien palautteista sekä kirjallisuusviittauksia, joista lukijalle avataan rakennusalan ammattisanastoa.
Projektinjohtopalvelulla siirretään useat asiakkaan (tilaajan) vastuut projektinjohtopalvelulle. Muun muassa tarjouskilpailutus, pätevyyksien varmistaminen, aikataulutus, käytettävien materiaalien laatu ja ympäristöystävällisyyden varmistaminen jäävät pois asiakkaan vastuulta. Opinnäytetyössä tarkastellaan infratöiden projektinjohtopalvelun mahdollisuutta yritystoiminnan perusteeksi käytännön toteutuksen kannalta.
Opinnäytetyön tuloksena selviää infratöiden projektinjohtopalvelun kilpailukykyisyys pienimuotoisten tilaajien keskuudessa laajenemismahdollisuuksineen verrattuna perinteiseen urakointimuotoon.