Majoituspaketin kehittäminen Lontoon merimieskirkolle
Maunu, Annika (2020)
Maunu, Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726453
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä muodostetaan Lontoon merimieskirkolle Suomi-teemainen majoituspaketti, jonka kehittäminen perustuu Juha Tuulaniemen palvelumuotoiluprosessin viitekehykseen. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toimeksianto on tullut Lontoon suomalaiselta merimieskirkolta keväällä 2020.
Merimieskirkon toiveena on muodostaa uusi palvelumuoto eli majoituspaketti yhdistämällä jo tarjottava majoitus, sen arvoa kartuttaviin lisäpalveluihin. Paketin tavoitteena on tuoda lisää myyntiä kirkon muille palveluille ja auttaa uuden majoitusasiakasryhmän, Britannian ulkosuomalaisten tavoittamisessa. Tämän takia Suomi-teemaisen majoituspaketin kohderyhmäksi valittiin Lontoon ulkopuolella asuvat ulkosuomalaiset. Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä koronavirus COVID-19 on vaikeuttanut Merimieskirkon normaalia varainkeruuta ja uusien ansaintakeinojen löytäminen on tarpeen.
Syksyn 2020 aikana koottu teoreettinen viitekehys koostuu käsitteiden ulkosuomalainen ja palvelutuote määrittelemisestä ja niiden alakäsitteisiin tutustumisesta, sekä uuden tuotteen kehittämisprosessiin perehtymisestä kahden eri mallin kautta: Kotlerin, Bowenin, Makensin ja Baloglun tuotekehitysprosessin ja Tuulaniemen palvelumuotoiluprosessin.
Empiirisessä osuudessa käydään läpi prosessin kulku ja eri menetelmät, sekä toteutetaan palvelumuotoiluprosessin määrittely-, tutkimus- ja suunnitteluosuudet. Menetelminä käytettiin palveluvastaavan haastattelua, työpajaa ja online etnografiaa, kun taas työkaluiksi valikoitui SWOT-analyysi ja työpajan aivoriihi, sekä niin kutsuttu 8x8 menetelmä.
Produkti on majoituspaketti, joka koostuu kahden yön majoituksesta, suomalaisesta tervetulojuomasta, kausittaisesta herkkukorista, sekä yksityissaunavuorosta saunajuomalla ja Merimieskirkko-istuinalusella. Kokonaisuutena paketista tuli hyvin tasapainoinen ja realistisesti toteutettava, ja siinä otetaan huomioon sekä toimeksiantajan toiveet, että asiakkaiden tarpeet.
Merimieskirkon toiveena on muodostaa uusi palvelumuoto eli majoituspaketti yhdistämällä jo tarjottava majoitus, sen arvoa kartuttaviin lisäpalveluihin. Paketin tavoitteena on tuoda lisää myyntiä kirkon muille palveluille ja auttaa uuden majoitusasiakasryhmän, Britannian ulkosuomalaisten tavoittamisessa. Tämän takia Suomi-teemaisen majoituspaketin kohderyhmäksi valittiin Lontoon ulkopuolella asuvat ulkosuomalaiset. Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä koronavirus COVID-19 on vaikeuttanut Merimieskirkon normaalia varainkeruuta ja uusien ansaintakeinojen löytäminen on tarpeen.
Syksyn 2020 aikana koottu teoreettinen viitekehys koostuu käsitteiden ulkosuomalainen ja palvelutuote määrittelemisestä ja niiden alakäsitteisiin tutustumisesta, sekä uuden tuotteen kehittämisprosessiin perehtymisestä kahden eri mallin kautta: Kotlerin, Bowenin, Makensin ja Baloglun tuotekehitysprosessin ja Tuulaniemen palvelumuotoiluprosessin.
Empiirisessä osuudessa käydään läpi prosessin kulku ja eri menetelmät, sekä toteutetaan palvelumuotoiluprosessin määrittely-, tutkimus- ja suunnitteluosuudet. Menetelminä käytettiin palveluvastaavan haastattelua, työpajaa ja online etnografiaa, kun taas työkaluiksi valikoitui SWOT-analyysi ja työpajan aivoriihi, sekä niin kutsuttu 8x8 menetelmä.
Produkti on majoituspaketti, joka koostuu kahden yön majoituksesta, suomalaisesta tervetulojuomasta, kausittaisesta herkkukorista, sekä yksityissaunavuorosta saunajuomalla ja Merimieskirkko-istuinalusella. Kokonaisuutena paketista tuli hyvin tasapainoinen ja realistisesti toteutettava, ja siinä otetaan huomioon sekä toimeksiantajan toiveet, että asiakkaiden tarpeet.