Tarinan määritelmä elokuvassa sekä kuvaajan ja leikkaajan näkemyksiä sen onnistuneesta toteutuksesta
Schirmer, Elvira; Yliaho, Roope (2020)
Schirmer, Elvira
Yliaho, Roope
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726496
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selventää sitä, mitä tarina juuri elokuvassa on. Opinnäytetyössä avattiin myös tarinan vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä media- alalla työskentelevien sekä opiskelevien näkökulmasta toteutetun kyselyn avulla. Työssä on myös luvut tarinan onnistuneesta toteutuksesta kuvaajan sekä leikkaajan näkökulmasta. Tässä opinnäytetyössä käytettiin selvittävää lähestymistapaa, ja sen pohjalla oli eri kirjallisuuden lähteitä, aiheesta julkaistuja videoita, media-alan asiantuntijoiden haastatteluita sekä verkossa toteutettu kysely.
Tutkimuksen tulos oli, että tarinan käsitteelle elokuvassa ei löydy vain yhtä, kaiken kattavaa määritelmää. Tämä määritelmä riippuu esimerkiksi siitä, minkä tarinan elementin näkökulmasta käsitettä tarkastelee, ja minkä vuoksi. Vaikuttavuuteen liittyvä perustavanlaatuisin tulos toteuttamamme kyselyn pohjalta oli se, että tarina voi olla vaikuttava, vaikka kaikki sen toteutukseen liittyvät asiat eivät toimisikaan. Vaikuttavuus syntyy aina henkilökohtaisena kokemuksena, jonka luo eri tekijät. Yksiselitteisiin vastauksiin pyrkimisen sijaan ammattisuuntausten pohjalta kootut osiot esittelevät huomioitavia tekijöitä, jotka vaikuttavat elokuvan tarinan toteutuksen onnistumiseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että tarinan käsitteelle elokuvassa on olemassa monia erilaisia määritelmiä ja kaavoja. Yhtenä johtopäätöksenä voidaan pitää myös sitä, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mikään elokuvassa nähty elementti tai elokuvaan valittu kerronnallinen tyyli ei ole siellä turhaan, vaan kaikella on oma motiivinsa ja merkityksensä. Merkitykselliseksi koetut yksityiskohdat muodostavat kokonaisuuden, itse tarinan, ja vaikuttavat myös elokuvan toteutukseen alusta alkaen.
Opinnäytetyö tarjoaa havainnollistavan opastuksen elokuvien teon perusasioihin ja antaa lähtökohdat näiden tietojen syventämiselle. Tutkimusta voi jatkaa muiden tarinaa määrittelevien kaavojen pohjalta, tutustua tarkemmin elokuvissa esiintyviin henkilöhahmoihin ja näiden tarkoituksiin tai elokuvan rakenteen syvällisempään tutkimukseen. Tutkimuskohteita tämän työn pohjalta voivat olla myös itsessään kuvaus, leikkaus tai tarinan onnistuneen toteutuksen tarkastelu toisista alan suuntausten näkökulmista.
Tutkimuksen tulos oli, että tarinan käsitteelle elokuvassa ei löydy vain yhtä, kaiken kattavaa määritelmää. Tämä määritelmä riippuu esimerkiksi siitä, minkä tarinan elementin näkökulmasta käsitettä tarkastelee, ja minkä vuoksi. Vaikuttavuuteen liittyvä perustavanlaatuisin tulos toteuttamamme kyselyn pohjalta oli se, että tarina voi olla vaikuttava, vaikka kaikki sen toteutukseen liittyvät asiat eivät toimisikaan. Vaikuttavuus syntyy aina henkilökohtaisena kokemuksena, jonka luo eri tekijät. Yksiselitteisiin vastauksiin pyrkimisen sijaan ammattisuuntausten pohjalta kootut osiot esittelevät huomioitavia tekijöitä, jotka vaikuttavat elokuvan tarinan toteutuksen onnistumiseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että tarinan käsitteelle elokuvassa on olemassa monia erilaisia määritelmiä ja kaavoja. Yhtenä johtopäätöksenä voidaan pitää myös sitä, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mikään elokuvassa nähty elementti tai elokuvaan valittu kerronnallinen tyyli ei ole siellä turhaan, vaan kaikella on oma motiivinsa ja merkityksensä. Merkitykselliseksi koetut yksityiskohdat muodostavat kokonaisuuden, itse tarinan, ja vaikuttavat myös elokuvan toteutukseen alusta alkaen.
Opinnäytetyö tarjoaa havainnollistavan opastuksen elokuvien teon perusasioihin ja antaa lähtökohdat näiden tietojen syventämiselle. Tutkimusta voi jatkaa muiden tarinaa määrittelevien kaavojen pohjalta, tutustua tarkemmin elokuvissa esiintyviin henkilöhahmoihin ja näiden tarkoituksiin tai elokuvan rakenteen syvällisempään tutkimukseen. Tutkimuskohteita tämän työn pohjalta voivat olla myös itsessään kuvaus, leikkaus tai tarinan onnistuneen toteutuksen tarkastelu toisista alan suuntausten näkökulmista.