Kotiesittely yrittäjän liiketoimintamallina
Lahtinen, Outi (2020)
Lahtinen, Outi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726518
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kotiesittelyä yrittäjyyden muotona ja laadittiin suunnitelma yrittäjäksi ryhtymisestä. Työn tarkoituksena oli tutkia jälleenmyyjän työtehtäviä kotiesittelyssä ja selvittää millaisia säädöksiä ja toimintatapoja liiketoimintaan liittyy. Työssä selvitettiin kotiesittelyn edellytyksiä yrittäjän näkökulmasta ja havainnollistettiin toimintaa käytännön kokemusten kautta. Käytäntöön sovellettavan tiedon ja toiminnallisen kehittämistavoitteen vuoksi tutkimustapana käytettiin toimintatutkimusta.
Teoriaosassa tarkasteltiin kotiesittelyä käsitteenä ja selvitettiin kotimyyntiä koskevaa lainsäädäntöä, kuten kuluttajansuojalakia. Työssä tuotiin esille kotiesittelyn historiaa sekä kotiesittelyä hyödyntäviä yrityksiä ja tuotteita eri aloilta.
Empiriaosassa käsiteltiin kotiesittelijänä toimimisen edellytyksiä käytännössä. Työssä esitetiin tietoa toimintatavoista ja velvollisuuksista, joita aloittavan kotiesittelijän tulee ottaa huomioon. Tässä osassa selvitettiin myös, millaisia kuluja toiminnan käynnistämiseen ja jatkamiseen liittyy, millä tavoin kotiesittelyjä voidaan markkinoida sekä millaisissa paikoissa kotiesittely voidaan järjestää. Lisäksi laadittiin nelikenttäanalyysi havainnollistamaan opinnäytetyön tuloksia kotiesittely-yrittäjän näkökulmasta.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että kotiesittely on yrittäjälle pääsääntöisesti helppo ja edullinen tapa kokeilla yrittäjyyttä. Aloituskynnystä madaltavat mahdollinen tuotteen tuntemus tai oma käyttökokemus sekä kouluttajana toimivan kollegan tuki. Toiminnan riskinä voidaan pitää esimerkiksi tilannetta, jossa yrittäjä ei löydä tarpeeksi asiakkaita saadakseen riittävästi kotiesittelyjä ja tuloja tai jos yrittäjä sairastuu. Yrittäjän on tärkeää perehtyä toimintaansa sääteleviin lakeihin ja sopimuksiin sekä verotukseen. Tavoitteita asettamalla ja säännöllisellä työskentelyllä jälleenmyyjä voi kasvattaa sivutoimisista kotiesittelyistä päätoimisen liiketoiminnan. The thesis examined home presentation as a form of entrepreneurship and drew up a plan for becoming an entrepreneur. The purpose of the thesis was to study direct selling in the home presentation and to find out what kind of regulations and practices are involved in the business. The intention was to lay the foundations for the prerequisites for a home presentation from the entrepreneur's point of view and to illustrate the activities through practical experiences. Operational research was used as a re-search method.
The theoretical part of the thesis examined home presentation as a concept and legislation on home sales and legislation on home sales, such as the consumer protection. The work highlighted the history of home presentations and companies and products that utilize home presentations from different fields.
The empirical part of the thesis discussed the prerequisites for practicing home sales. The work provided information on the procedures and responsibilities that the starting home sales entrepreneur must consider. This section also explained the costs involved in launching the business, marketing and continuing operations. It also ex-plains in which places a home presentation can be arranged. A SWOT-analysis was presented to illustrate the results of the thesis from the perspective of the home presentation entrepreneur.
Based on the study, it can be concluded that a home presentation is an easy and in-expensive way for entrepreneurs to try entrepreneurship. The starting threshold is lowered by any knowledge of the product or your own user experience, as well as the support of a colleague who is a trainer. The risks for the business are for example situations where an entrepreneur cannot find enough customers to receive sufficient home presentations and income, or if the entrepreneur falls ill. It is important for entrepreneurs to explore the laws, agreements and taxation governing their business. By setting goals and working regularly, the retailer can grow the part-time home presentations to full-time business.
Teoriaosassa tarkasteltiin kotiesittelyä käsitteenä ja selvitettiin kotimyyntiä koskevaa lainsäädäntöä, kuten kuluttajansuojalakia. Työssä tuotiin esille kotiesittelyn historiaa sekä kotiesittelyä hyödyntäviä yrityksiä ja tuotteita eri aloilta.
Empiriaosassa käsiteltiin kotiesittelijänä toimimisen edellytyksiä käytännössä. Työssä esitetiin tietoa toimintatavoista ja velvollisuuksista, joita aloittavan kotiesittelijän tulee ottaa huomioon. Tässä osassa selvitettiin myös, millaisia kuluja toiminnan käynnistämiseen ja jatkamiseen liittyy, millä tavoin kotiesittelyjä voidaan markkinoida sekä millaisissa paikoissa kotiesittely voidaan järjestää. Lisäksi laadittiin nelikenttäanalyysi havainnollistamaan opinnäytetyön tuloksia kotiesittely-yrittäjän näkökulmasta.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että kotiesittely on yrittäjälle pääsääntöisesti helppo ja edullinen tapa kokeilla yrittäjyyttä. Aloituskynnystä madaltavat mahdollinen tuotteen tuntemus tai oma käyttökokemus sekä kouluttajana toimivan kollegan tuki. Toiminnan riskinä voidaan pitää esimerkiksi tilannetta, jossa yrittäjä ei löydä tarpeeksi asiakkaita saadakseen riittävästi kotiesittelyjä ja tuloja tai jos yrittäjä sairastuu. Yrittäjän on tärkeää perehtyä toimintaansa sääteleviin lakeihin ja sopimuksiin sekä verotukseen. Tavoitteita asettamalla ja säännöllisellä työskentelyllä jälleenmyyjä voi kasvattaa sivutoimisista kotiesittelyistä päätoimisen liiketoiminnan.
The theoretical part of the thesis examined home presentation as a concept and legislation on home sales and legislation on home sales, such as the consumer protection. The work highlighted the history of home presentations and companies and products that utilize home presentations from different fields.
The empirical part of the thesis discussed the prerequisites for practicing home sales. The work provided information on the procedures and responsibilities that the starting home sales entrepreneur must consider. This section also explained the costs involved in launching the business, marketing and continuing operations. It also ex-plains in which places a home presentation can be arranged. A SWOT-analysis was presented to illustrate the results of the thesis from the perspective of the home presentation entrepreneur.
Based on the study, it can be concluded that a home presentation is an easy and in-expensive way for entrepreneurs to try entrepreneurship. The starting threshold is lowered by any knowledge of the product or your own user experience, as well as the support of a colleague who is a trainer. The risks for the business are for example situations where an entrepreneur cannot find enough customers to receive sufficient home presentations and income, or if the entrepreneur falls ill. It is important for entrepreneurs to explore the laws, agreements and taxation governing their business. By setting goals and working regularly, the retailer can grow the part-time home presentations to full-time business.