Tuotekehitys annosruokiin liikennemyymälässä
Viitasaari, Elisa (2020)
Viitasaari, Elisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726510
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ketogeenistä ruokavaliota noudattavien asiakkaiden toiveita ja mieltymyksiä. Asiakasymmärrystä hankittiin kyselyllä, havainnoilla ja henkilökunnan haastatteluilla. Hankitun asiakasymmärryksen perusteella kehitettiin testiannoksia ABC Kolmenkulman annosruokavalikoimaan . Testiannosten myyntiä seurattiin ja sen perusteella pyrittiin selvittämään, onko liikennemyymälöissä kysyntää ketogeenisille annoksille.
Teoriaviitekehys käsittelee tuotekehitystä, markkinointia ja ketogeenistä ruokavaliota .Tuotekehitysprosessi alkoi asiakasymmärryksen hankkimisesta. Ostotapahtuman yhteydessä tehtiin asiakaskysely. Kyselyyn vastasi 62 asiakasta. Näillä menetelmillä saatujen tietojen perusteella suunniteltiin kaksi annosta. Suurin osa kyselyyn vastanneista asiakkaista tiesi mikä on ketogeeninen ruokavalio. Yli puolet vastaajista oli kiinnostunut vähähiilihydraattisesta ja ketogeenisestä ruokavaliosta. Useimmat toivoivat myös ketogeenisiä vaihtoehtoja valikoimaan.
Listalle suunniteltiin kaksi annosta. Pääraaka-aineena annoksissa oli porsaan ulkofileetä ja broileria. Broileriannos oli salaattipohjainen ja porsaan lisäkkeenä oli paahdettuja kasviksia ja smetanapohjaista pippurikastiketta. Porsaan ulkofilee paahdetuilla kasviksilla oli huomattavasti suositumpi. Annosten myyntiä seurattiin tähän työhön hiukan yli viikon ajan. Kokeilujakson perusteella ei voida suoraan sanoa, olisiko ketogeenisille annoksille kysyntää. Asiakkaat olivat kiinnostuneita ketogeenisestä ruokavaliosta. Markkinointia annoksista oli vain liikennemyymälän sisällä. Ketogeeniseen ruokavalioon sopivan kasvislisäkkeen lisääminen listalle tekisi mahdolliseksi ketogeeniseen ruokavalioon sopivien annosten koostamisen olemassa olevalta listalta.
Teoriaviitekehys käsittelee tuotekehitystä, markkinointia ja ketogeenistä ruokavaliota .Tuotekehitysprosessi alkoi asiakasymmärryksen hankkimisesta. Ostotapahtuman yhteydessä tehtiin asiakaskysely. Kyselyyn vastasi 62 asiakasta. Näillä menetelmillä saatujen tietojen perusteella suunniteltiin kaksi annosta. Suurin osa kyselyyn vastanneista asiakkaista tiesi mikä on ketogeeninen ruokavalio. Yli puolet vastaajista oli kiinnostunut vähähiilihydraattisesta ja ketogeenisestä ruokavaliosta. Useimmat toivoivat myös ketogeenisiä vaihtoehtoja valikoimaan.
Listalle suunniteltiin kaksi annosta. Pääraaka-aineena annoksissa oli porsaan ulkofileetä ja broileria. Broileriannos oli salaattipohjainen ja porsaan lisäkkeenä oli paahdettuja kasviksia ja smetanapohjaista pippurikastiketta. Porsaan ulkofilee paahdetuilla kasviksilla oli huomattavasti suositumpi. Annosten myyntiä seurattiin tähän työhön hiukan yli viikon ajan. Kokeilujakson perusteella ei voida suoraan sanoa, olisiko ketogeenisille annoksille kysyntää. Asiakkaat olivat kiinnostuneita ketogeenisestä ruokavaliosta. Markkinointia annoksista oli vain liikennemyymälän sisällä. Ketogeeniseen ruokavalioon sopivan kasvislisäkkeen lisääminen listalle tekisi mahdolliseksi ketogeeniseen ruokavalioon sopivien annosten koostamisen olemassa olevalta listalta.