Miten soittaa barokkia? : matka huilistista traversistiksi
Paulasto, Tuulikki (2020)
Paulasto, Tuulikki
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726560
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni koostuu kirjallisesta ja taiteellisesta osasta. Molemmissa tarkoituksena oli tutustua barokkimusiikkiin ja barokin aikaiseen huiluun, eli traversoon. Klassisen musiikin koulutuksessa barokkimusiikki kuuluu myös modernien soittimien ohjelmistoon, mutta siihen harvemmin syvennytään sen vaatimalla tavalla. Barokkimusiikki eroaa monilla tavoin myöhemmästä länsimaisesta taidemusiikista ja herättää näin helposti kysymyksiä siihen perehtymättömässä soittajassa.
Työn kirjallisessa osassa perehdyin barokin aikaisiin huilunsoitonoppaisiin sekä barokkimusiikin yleisteoksiin ja pyrin keräämään yhteen barokkimusiikin ja sen esityskäytäntöjen peruspiirteitä. Taiteellisena osuutena toteutin ensimmäisen barokkikonserttini, jonka soitin traversolla. Konsertin ohjelmassa oli saksalaista ja ranskalaista barokkimusiikkia eri kokoonpanoille traversosoolosta triosonaattiin.
Musiikin puhuvuus ja barokkinuotinnosten luonnosmaisuus nousivat aineiston ja taiteellisen työskentelyn perusteella erityisen tärkeiksi barokkimusiikin piirteiksi. Näiden lisäksi työssä käsitellään traversoa soittimena, vanhan musiikin esityskäytäntöjä sekä konserttiohjelman valmistamista ja lopullista konserttia.
Työn kirjallisessa osassa perehdyin barokin aikaisiin huilunsoitonoppaisiin sekä barokkimusiikin yleisteoksiin ja pyrin keräämään yhteen barokkimusiikin ja sen esityskäytäntöjen peruspiirteitä. Taiteellisena osuutena toteutin ensimmäisen barokkikonserttini, jonka soitin traversolla. Konsertin ohjelmassa oli saksalaista ja ranskalaista barokkimusiikkia eri kokoonpanoille traversosoolosta triosonaattiin.
Musiikin puhuvuus ja barokkinuotinnosten luonnosmaisuus nousivat aineiston ja taiteellisen työskentelyn perusteella erityisen tärkeiksi barokkimusiikin piirteiksi. Näiden lisäksi työssä käsitellään traversoa soittimena, vanhan musiikin esityskäytäntöjä sekä konserttiohjelman valmistamista ja lopullista konserttia.