Kumppanuusmaatalouden kehittäminen muotoilun keinoin : case Kaupunkilaisten oma pelto
Hellstén, Siri (2020)
Hellstén, Siri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726633
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kaupunkilaisten oman pellon toimintaa asiakaslähtöisemmäksi. Toimeksiantajana toimi Kaupunkilaisten oma pelto, joka on biodynaaminen kumppanuusmaatalousmalli. Työssä tutkittiin, miten osallistaa jäseniä enemmän toimintaan ja luoda asiakaslähtöisempää sisältöä, viestintää ja grafiikkaa. Tavoitteen saavuttamiseksi tarkasteltiin kumppanuusmaataloutta, toimeksiantajaa, jäseniä, grafiikkaa ja viestintää.
Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttiaineistoa, benchmarkingia ja haastattelua ja hyödynnettiin toimeksiantajan aikaisemmin tekemän kyselyn tuloksia. Kumppanuusmaataloutta, grafiikkaa ja viestintää tutkittiin dokumenttiaineiston, benchmarkingin ja haastattelun avulla ja kohdevierailulla. Verkkokyselyssä selvitettiin jäsenten kokemuksia vuoden 2019 kaudesta ja kyselyn tuloksia hyödynnettiin suunnittelussa. Suunnittelun menetelminä käytettiin asiakaspersoonien ja palvelupolkujen luomista ja avuksi otettiin mindmap- ja moodboard-työkalut. Ihanteellinen palvelupolku muodostettiin Service Blueprintinä.
Työn tuloksena syntyi konkreettisia kehittämisehdotuksia ja työkaluja palvelun kehittämiseen. Työ antoi uusia näkökulmia Kaupunkilaisten oman pellon toimintamalliin ja tulokset toimivat apuna vastaisuudessakin palvelun jatkuvalle kehittämiselle. The goal of this thesis was to develop the customer experience of Kaupunkilaisten oma pelto, the client of the thesis. It is a biodynamic community supported agriculture. The thesis studied how to involve members more in the activities of Kaupunkilaisten oma pelto and create more customer-based content, communication and graphics. To achieve the goal, community supported agriculture, the client, members, graphics and communication were studied.
The research methods were document analysis, benchmarking and interview, which were used to study community supported agriculture, graphics and communication. The results of a previous survey conducted by the client were also utilized. The online survey examined the experiences of the members in the 2019 season and the results were used in the designing. The design methods used were customer personas, customer journey map, mind map and mood board. The ideal customer journey was formed as a Service Blueprint.
The results of the thesis were concrete development proposals and tools for developing the client’s service. The design process provided new perspectives for the model of Kaupunkilaisten oma pelto and the results of the study will continue to help develop the service.
Tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttiaineistoa, benchmarkingia ja haastattelua ja hyödynnettiin toimeksiantajan aikaisemmin tekemän kyselyn tuloksia. Kumppanuusmaataloutta, grafiikkaa ja viestintää tutkittiin dokumenttiaineiston, benchmarkingin ja haastattelun avulla ja kohdevierailulla. Verkkokyselyssä selvitettiin jäsenten kokemuksia vuoden 2019 kaudesta ja kyselyn tuloksia hyödynnettiin suunnittelussa. Suunnittelun menetelminä käytettiin asiakaspersoonien ja palvelupolkujen luomista ja avuksi otettiin mindmap- ja moodboard-työkalut. Ihanteellinen palvelupolku muodostettiin Service Blueprintinä.
Työn tuloksena syntyi konkreettisia kehittämisehdotuksia ja työkaluja palvelun kehittämiseen. Työ antoi uusia näkökulmia Kaupunkilaisten oman pellon toimintamalliin ja tulokset toimivat apuna vastaisuudessakin palvelun jatkuvalle kehittämiselle.
The research methods were document analysis, benchmarking and interview, which were used to study community supported agriculture, graphics and communication. The results of a previous survey conducted by the client were also utilized. The online survey examined the experiences of the members in the 2019 season and the results were used in the designing. The design methods used were customer personas, customer journey map, mind map and mood board. The ideal customer journey was formed as a Service Blueprint.
The results of the thesis were concrete development proposals and tools for developing the client’s service. The design process provided new perspectives for the model of Kaupunkilaisten oma pelto and the results of the study will continue to help develop the service.