Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mitä B2B-palveluiden ostaja myyjältä toivoo?

Niinivirta, Niko (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (295.3Kt)
Lataukset: 


Niinivirta, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726626
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä B2B-puolella ostajarooleissa toimivat henkilöt myyjältä odottavat ja vastaako myyjien toiminta nykyään tuohon odotukseen. Sen lisäksi tarkoitus oli verrata näitä odotuksia yleisiin myyjille annettaviin ohjeistuksiin ja tarkastella onko myyjien toiminta pääsääntöisesti näiden ohjeistusten mukaista.

Työn lähtökohtana oli selvittää myyntijohtajilta, mikä on heidän käsityksensä mukaan tärkeintä, mitä myyjien tulee asiakkailta selvittää. Saatujen vastausten pohjalta laadittiin puolistrukturoitu haastattelu ja etsittiin haastateltavaksi erilaisia ostajana toimivia henkilöitä erilaisella taustalla ja profiililla. Haastateltavia löytyi sekä sosiaalisen median, että verkostojen kautta. Tutkimus oli kvalitatiivinen.

Tutkimuksen perusteella monet myyjien saamat ohjeet ovat oikeassa ja ohjeet pyrkivät ohjaamaan myyjiä toiminnassaan ostajien toivomaan suuntaan, mutta ohjeista huolimatta ostajat kokevat harvemmin tapaavansa hyvin toimivaa myyjää. Ostajat kaipaavat myyjältä aktiivisempaa otetta myyntiprosessin ohjaamiseen ja syvempää paneutumista ostajan tilanteeseen ja liiketoimintaan. Sen lisäksi ostajat toivovat myyjältä erityistä valmistautumista myyntitapaamiseen.

Tuloksia voi jokainen myyjä tai myyntijohtaja hyödyntää omassa työssään kehittämällä itseään tai muita vastaamaan paremmin ostajien toiveisiin koskien myyntiprosesseja. Sen lisäksi tutkimuksen perusteella aiheen tutkimista olisi hyvä jatkaa vielä tarkemmin myyjien yksittäisten toimenpiteiden kehittämiseksi ostajien tarpeita vastaavammiksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste