Sosionomin valmiudet monikulttuuriseen sosiaalityöhön : sosionomiopiskelijan näkökulma
Nykänen, Santeri (2020)
Nykänen, Santeri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726569
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin sosionomin valmiuksia monikulttuuriseen sosiaalityöhön sosionomiopiskelijan näkökulmasta. Aihetta tutkittiin sosionomikoulutuksen sekä opiskelijoiden teoreettisen ja käytännön osaamisen kautta. Opinnäytetyössä keskityttiin sosiaalityön, monikulttuurisuuden ja sosionomin osaamisen käsitteisiin. Opinnäytetyössä tuotettiin ajantasaista tutkimustietoa sosionomikoulutuksen monikulttuurisuudesta sekä sosionomiopiskelijoiden valmiuksista monikulttuuriseen sosiaalityöhön.
Kohdejoukkona toimi Tampereen ammattikorkeakoulun neljännen vuosikurssin sosionomiopiskelijat. Kyseessä oli poikittaistutkimus. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselylomaketta käyttäen. Opinnäytetyössä on käytetty pääasiallisesti määrällisen tutkimuksen analyysia.
Opiskelijat kokivat teoreettisten sekä käytännön valmiuksiensa olevan keskimääräisesti kohtalaiset tai hyvät. Vastaajien mukaan sosionomikoulutuksen monikulttuurinen opetus Tampereen ammattikorkeakoulussa oli yleisesti heikkoa. Sosionomiopiskelijoiden mielestä sosionomi tarvitsee työssään usein teoreettista osaamista monikulttuurisuudesta ja kulttuurisensitiivistä työotetta.
Opinnäytetyön tuloksissa ilmenee selkeä ristiriita. Opiskelijat kokivat heillä olevan hyvät monikulttuuriset valmiudet sosiaalityöhön, mutta sosionomikoulutuksen monikulttuurisuuden opetuksen ja painotuksen he puolestaan kokivat olevan heikkoa. Opinnäytetyö ei anna suoraa vastausta tuloksien syihin. Opiskelijoiden vastaukset on mahdollista selittää sosionomiopiskelijoiden yleisellä vahvalla ammattitaidolla, jolloin he kokevat monikulttuurisen osaamisensa hyväksi.
Opinnäytetyö antaa tietoa sosionomin monikulttuuristen valmiuksien laajempaan tai syventävään tutkimiseen sekä sosionomikoulutuksen kehittämiseen. Ajantasainen tieto aiheesta on tärkeää monikulttuuriselle sosiaalialalle.
Kohdejoukkona toimi Tampereen ammattikorkeakoulun neljännen vuosikurssin sosionomiopiskelijat. Kyseessä oli poikittaistutkimus. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselylomaketta käyttäen. Opinnäytetyössä on käytetty pääasiallisesti määrällisen tutkimuksen analyysia.
Opiskelijat kokivat teoreettisten sekä käytännön valmiuksiensa olevan keskimääräisesti kohtalaiset tai hyvät. Vastaajien mukaan sosionomikoulutuksen monikulttuurinen opetus Tampereen ammattikorkeakoulussa oli yleisesti heikkoa. Sosionomiopiskelijoiden mielestä sosionomi tarvitsee työssään usein teoreettista osaamista monikulttuurisuudesta ja kulttuurisensitiivistä työotetta.
Opinnäytetyön tuloksissa ilmenee selkeä ristiriita. Opiskelijat kokivat heillä olevan hyvät monikulttuuriset valmiudet sosiaalityöhön, mutta sosionomikoulutuksen monikulttuurisuuden opetuksen ja painotuksen he puolestaan kokivat olevan heikkoa. Opinnäytetyö ei anna suoraa vastausta tuloksien syihin. Opiskelijoiden vastaukset on mahdollista selittää sosionomiopiskelijoiden yleisellä vahvalla ammattitaidolla, jolloin he kokevat monikulttuurisen osaamisensa hyväksi.
Opinnäytetyö antaa tietoa sosionomin monikulttuuristen valmiuksien laajempaan tai syventävään tutkimiseen sekä sosionomikoulutuksen kehittämiseen. Ajantasainen tieto aiheesta on tärkeää monikulttuuriselle sosiaalialalle.