Freelancer-graafikkona peliteollisuudessa
Jaatinen, Aleksi (2020)
Jaatinen, Aleksi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726614
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä mahdollisimman paljon tietoa freelancer-graafikoiden työllistymismahdollisuuksista sekä pelialalla, että muilla teollisuuden aloilla. Tavoitteena oli löytää parhaimmat työkalut, menetelmät, markkinapaikat ja asiakashankintamenetelmät aloittelevalle freelancer-graafikolle.
Opinnäytetyötä varten tietoa kerättiin kirjallisuudesta, artikkeleista, verkkosivustoista sekä asiantuntijahaastatteluista. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin etähaastatteluina hyödyntäen Skype-ohjelmaa. Haastattelut tallennettiin litterointia varten. Opinnäytetyöhön päätyneissä lainauksissa niin haastateltavien kuin heidän työnantajiensa henkilöllisyydet pidettiin salassa. Ongelmaksi muodostui löytää pelialalle erikoistuneita freelancer-graafikoita, mutta eri haastatteluiden kautta muodostui kuitenkin yleispäteviä tutkimustuloksia freelancerin arjesta alan vaihdellessa.
Tutkimustuloksissa päädyttiin siihen, että freelancerina työskentely ei sovi kaikille. Vapaus lisää vastuuta. Laskutuspalvelujen tultua yrittäjien avuksi, on joko sivutoimisen tai päätoimisen yrittäjyyden kokeilukynnys madaltunut huomattavasti. Verkostoituminen ja asiakaskontaktien hankkiminen jo ennen yrittäjäksi ryhtymistä paljastui ensiarvoisen tärkeäksi. Myös osaamisen jatkuva kehittäminen koettiin avainasiaksi itsensä työllistävälle. Itsensä markkinointiin koettiin suurta painetta erityisesti uran alkuvaiheissa. Toisille freelancerina työskentely muodostui sivutoimiseksi työksi päivätöiden lisäksi, toisille poluksi päätoimiseen palkkatyöhön.
Opinnäytetyötä varten tietoa kerättiin kirjallisuudesta, artikkeleista, verkkosivustoista sekä asiantuntijahaastatteluista. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin etähaastatteluina hyödyntäen Skype-ohjelmaa. Haastattelut tallennettiin litterointia varten. Opinnäytetyöhön päätyneissä lainauksissa niin haastateltavien kuin heidän työnantajiensa henkilöllisyydet pidettiin salassa. Ongelmaksi muodostui löytää pelialalle erikoistuneita freelancer-graafikoita, mutta eri haastatteluiden kautta muodostui kuitenkin yleispäteviä tutkimustuloksia freelancerin arjesta alan vaihdellessa.
Tutkimustuloksissa päädyttiin siihen, että freelancerina työskentely ei sovi kaikille. Vapaus lisää vastuuta. Laskutuspalvelujen tultua yrittäjien avuksi, on joko sivutoimisen tai päätoimisen yrittäjyyden kokeilukynnys madaltunut huomattavasti. Verkostoituminen ja asiakaskontaktien hankkiminen jo ennen yrittäjäksi ryhtymistä paljastui ensiarvoisen tärkeäksi. Myös osaamisen jatkuva kehittäminen koettiin avainasiaksi itsensä työllistävälle. Itsensä markkinointiin koettiin suurta painetta erityisesti uran alkuvaiheissa. Toisille freelancerina työskentely muodostui sivutoimiseksi työksi päivätöiden lisäksi, toisille poluksi päätoimiseen palkkatyöhön.