Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ensihoitajien kokemuksia teoriatestauksesta Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä

Kaukiainen, Jasmin; Ahopelto, Enni (2020)

Avaa tiedosto
jasmin_kaukiainen.pdf (1.302Mt)
Lataukset: 


Kaukiainen, Jasmin
Ahopelto, Enni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726604
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää hoitotason ensihoitajien kokemuksia käyttöönotetusta teoriatestauksesta Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella. Kysely toteutettiin teoriatestauksen tehneille Keski-Suomen pelastuslaitoksen hoitotason ensihoitajille. Työn tuloksia käytetään teoriatestauksen kehittämiseen sekä sen hyödyntämiseen koulutusmenetelmänä Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä.

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena ja kvalitatiivisena kyselytutkimuksena, joka lähetettiin teoriatestauksen tehneille Keski-Suomen pelastuslaitoksen hoitotason ensihoitajille. Kysely toteutettiin loka – marraskuussa 2020 Webropol-ohjelmalla, johon linkki saatekirjeineen lähetettiin sähköpostilla ensin ensihoidon vastuulääkärille. Vastuulääkäri jakoi kyselyn eteenpäin Keski-Suomen pelastuslaitoksen ensihoidon palveluntuottajille, jotka jakoivat tämän edelleen teoriatestauksen tehneille ensihoitajille. Kyselyllä selvitettiin, kuinka ensihoitajat kokivat teoriatestauksen ja millä ensihoidon osa-alueilla koetaan olevan eniten koulutustarvetta sekä minkälainen oppiminen palvelee eniten ensihoitajia. Vastauksia kerättiin yhteensä 22 kappaletta.

Kyselyyn vastaajista 82 % koki teoriatestauksen hyödylliseksi oppimisen kannalta. Sillä koettiin saavan tietoa omasta osaamistasosta ja kehityskohteista. Parhaiten palvelevaksi koulutusmenetelmäksi ensihoitajat valitsivat koulutustarpeisiin suunnatun koulutuksen. Ensihoitajat olivat sitä mieltä, että teoriatestausta voitaisiin hyödyntää koulutusaiheiden valinnassa. Eniten lisäkoulutusta vaativat ensihoidon osa-alueet olivat farmakologia ja ensihoitolääketiede sekä ensihoitotyön operatiivinen johtaminen. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että teoriatestauksen järjestämistä kannattaa jatkaa. Koulutukset tulisi jatkossa suunnata farmakologiaan ja ensihoitolääketieteeseen sekä ensihoitotyön operatiivisen johtamisen pariin. Koulutusten järjestämisissä kannattaa hyödyntää koulutustarpeisiin suunnattua koulutusta ja simulaatiota.
 
The purpose of this thesis was to discover the emergency care nurses’ experiences in theory testing in the Central Finland Health Care District. A survey was conducted to those emergency care nurses in the Rescue Department of Central Finland who had taken the theory testing. The results of this survey will be used in the development of theory testing and its use as a training method in the Central Finland Health Care District.

This thesis was conducted as a quantitative and a qualitative questionnaire survey. The survey was carried out from October to November 2020, with the use of Webropol. At first, an email which included a cover letter and a link to the survey, was sent to a doctor in charge. After that the doctor in charge shared the email with the service providers of the Rescue Department of Central Finland. Once the service providers received the survey, it was sent to the emergency care nurse’ who had taken the theory testing. The survey was used to help to discover how the emergency care nurses felt about the theory testing, which sections of emergency care need to include more training and what kind of learning suits the emergency care nurses the most. All in all, 22 answers were gathered from the survey.

82 % of those surveyed felt the theory testing to be useful regarding learning. According to the survey, the theory testing enabled the emergency care nurses to learn more of their personal competence and identify targets for personal development. The emergency care nurses chose the most suitable training method to be the training directed to training needs. In addition, it was thought that theory testing could be utilized in the choosing of the training themes. However, according to the survey more training was hoped from the sections of pharmacology, the operative leading of the emergency care and emergency care medicine. From the survey it can be concluded that the theory testing should be continued. In the future the training should be directed to pharmacology, emergency care and the operative leading of the emergency care. While organizing the training, they should utilize training and simulation directed to training needs.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste