Omistajuuden ja merkityksellisyyden tunteiden muodostuminen myyntitiimissä
Petäjistö, Teemu (2020)
Petäjistö, Teemu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726675
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin omistajuuden ja merkityksellisyyden tunteiden muodostumista myyntitiimissä. Organisaatiot arvostavat työntekijöiltään yrittäjämäistä tapaa suhtautua työtehtäviinsä. Yrittäjillä on asemansa kautta valmiimmat lähtökohdat tuntea omistajuuden ja merkityksellisyyden tunteita työssään. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä omistajuus ja merkityksellisyys ovat ja miten ne muodostuvat yksilöillä sekä tiimeillä myyntityössä.
Tämä opinnäytetyö suoritettiin osana innovatiivisen yrittäjyyden mahdollistajat työryhmää, Tampereen ammattikorkeakoulun Y-kampuksen toimeksiantona Teoriaosuus pohjautui psykologisesta omistajuudesta, merkityksellisyydestä sekä niiden elementeistä saatavilla olevaan tietoon. Esimerkkinä tutkimuksessa käytettiin myyntityötä- ja myyntiympäristöä.
Opinnäytetyö sisälsi teemahaastatteluihin perustuvan tutkimusosuuden. Teema haastatteluissa selvitettiin omistajuuden ja merkityksellisyyden tunteiden muodostumisen edellytyksiä ja esteitä, sekä niiden vaikutuksia myyjiin. Johtopäätöksenä tiimin yhteishenki, yhteiset ja henkilökohtaiset tavoitteet sekä työn sisältö vaikuttivat vahvasti omistajuuden ja merkityksellisyyden kokemiseen. Muita vaikuttavia tekijöitä olivat palkka, työympäristö, osaaminen, palautteen saaminen sekä vapaus olla oma itsensä töissä. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin kirjallisesti ja niiden perusteella kirjoitettiin pohdinta.
Tutkimuksen avulla opinnäytetyön tekijä sai käsityksen siitä, miten yksilöllisesti omistajuuden ja merkityksellisyyden tunteet koetaan ja miten ne muodostuvat tutkittaville. Potentiaalinen jatkotutkimuksen aihe olisi syventää tämän opinnäytetyön aiheita yhteen tiimiin ja sen yksilöihin. Panostamalla yhden tiimin omistajuuden ja merkityksellisyyden valmentamiseen voitaisiin mitata, kuinka niiden onnistunut muodostuminen voisi vaikuttaa tiimin tehokkuuteen ja tulokseen.
Tämä opinnäytetyö suoritettiin osana innovatiivisen yrittäjyyden mahdollistajat työryhmää, Tampereen ammattikorkeakoulun Y-kampuksen toimeksiantona Teoriaosuus pohjautui psykologisesta omistajuudesta, merkityksellisyydestä sekä niiden elementeistä saatavilla olevaan tietoon. Esimerkkinä tutkimuksessa käytettiin myyntityötä- ja myyntiympäristöä.
Opinnäytetyö sisälsi teemahaastatteluihin perustuvan tutkimusosuuden. Teema haastatteluissa selvitettiin omistajuuden ja merkityksellisyyden tunteiden muodostumisen edellytyksiä ja esteitä, sekä niiden vaikutuksia myyjiin. Johtopäätöksenä tiimin yhteishenki, yhteiset ja henkilökohtaiset tavoitteet sekä työn sisältö vaikuttivat vahvasti omistajuuden ja merkityksellisyyden kokemiseen. Muita vaikuttavia tekijöitä olivat palkka, työympäristö, osaaminen, palautteen saaminen sekä vapaus olla oma itsensä töissä. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin kirjallisesti ja niiden perusteella kirjoitettiin pohdinta.
Tutkimuksen avulla opinnäytetyön tekijä sai käsityksen siitä, miten yksilöllisesti omistajuuden ja merkityksellisyyden tunteet koetaan ja miten ne muodostuvat tutkittaville. Potentiaalinen jatkotutkimuksen aihe olisi syventää tämän opinnäytetyön aiheita yhteen tiimiin ja sen yksilöihin. Panostamalla yhden tiimin omistajuuden ja merkityksellisyyden valmentamiseen voitaisiin mitata, kuinka niiden onnistunut muodostuminen voisi vaikuttaa tiimin tehokkuuteen ja tulokseen.