Sijaishuollossa asuvien nuorten osallisuuskokemuksia asiakassuunnitelmaneuvotteluissa
Takkinen, Janice-Jolanda (2020)
Takkinen, Janice-Jolanda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726620
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni selvitettiin yksityisen lastensuojelulaitoksen sijaishuoltoyksikössä asuvien nuorten kokemuksia heidän osallisuutensa toteutumisesta asiakassuunnitelmaneuvotteluissa sekä heidän mielipiteitään osallisuuden kehittämisestä. Sijaishuoltoyksikössä asuvat nuoret ovat sijoitettuina sinne joko pitkäaikaisesti tai kiireellisesti.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, miten nuori kokee hänen osallisuutensa toteutuvan eli sitä, miten hänen mielipiteensä, näkemyksensä ja toiveensa otetaan huomioon asiakassuunnitelmaneuvotteluissa. Tarkoituksena oli myös selvittää nuoren näkökulmaa osallisuuden kehittämisestä. Tavoitteena oli lisätä työntekijöiden ymmärrystä nuorten kokemusmaailmasta, jotta työskentelyssä voitaisiin huomioida vielä paremmin asiakkaan osallisuuden toteutuminen ja siten työtä voitaisiin kehittää asiakaslähtöisemmäksi.
Tutkimuksen teoriaperusta koostuu erilaisista kirja- ja verkkolähteistä, jotka koskevat nuoruutta, osallisuutta, lastensuojelua, osallisuutta lastensuojelussa, lapsen oikeuksia osallisuuteen sekä niihin liittyviä lakeja ja säädöksiä sekä laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Haastatteluihin osallistui kolme nuorta ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina yksityisen lastensuojelulaitoksen sijaishuoltoyksikön tiloissa.
Tulokset olivat hyviä ja antoivat vastauksen tutkimuskysymyksiin. Tulosten perusteella voidaan todeta, että haastattelemani nuoret kokevat pääsääntöisesti osallisuutensa toteutuvan hyvin asiakassuunnitelmaneuvotteluissa. Nuorten mielipeet kuullaan ja otetaan huomioon, mutta joissakin tilanteissa nuoret toivovat saavansa enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa omiin asioihinsa. Tuloksiin viitaten voidaan myös todeta, ettei nuorilla ole muita ajatuksia osallisuuden kehittämisen suhteen, kuin toive siitä, että heitä kuunneltaisiin enemmän ja yritettäisiin ymmärtää paremmin. Tuloksia ei voida yleistää, sillä jokaisen nuoren kokemukset ovat yksilöllisiä. The thesis investigated the experiences of young people living in the substitute care unit of a private child welfare institution about the implementation of their involvement in client plan negotiations and their opinions on the development of inclusion. The young people living in a substitute care unit are placed there either for a long time or urgently.
The purpose of the research was to survey how a young person feels his or her involvement to be realized, that is, how his or her opinions, views and wishes are taken into account in the client plan negotiations. Also, the purpose was to find out the young person's point of view about the development of inclusion. The aim was to increase employees' understanding of the world of young people's experiences in order to take even better account of the realization of the client's involvement. Thus, the work could also be developed to be more customer oriented.
The theoretical basis of the research consists of various book and online sources on youth, inclusion, child protection, inclusion in child protection, the child's rights to inclusion and related laws and regulations, as well as qualitative research methods. The thesis was carried out as a qualitative research, in which a thematic interview was used, that is, a semi - structured interview as a data collection method. Three young people participated in the interviews, and the interviews were conducted as individual interviews at the premises of the substitute care unit of a private child welfare institution.
The results were good and provided answers to the research questions. Based on the results, it can be stated that the young people interviewed were mainly feeling that their involvement in client plan negotiations is good. Young people's views are heard and taken into account, but in some situations, they hope to have more opportunities to influence their own affairs. Referring to the results, it can also be said that young people have no thoughts about developing inclusion other than the desire to be listened to more and tried to be better understood. The results cannot be generalized, as the experiences of each young person are individual.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, miten nuori kokee hänen osallisuutensa toteutuvan eli sitä, miten hänen mielipiteensä, näkemyksensä ja toiveensa otetaan huomioon asiakassuunnitelmaneuvotteluissa. Tarkoituksena oli myös selvittää nuoren näkökulmaa osallisuuden kehittämisestä. Tavoitteena oli lisätä työntekijöiden ymmärrystä nuorten kokemusmaailmasta, jotta työskentelyssä voitaisiin huomioida vielä paremmin asiakkaan osallisuuden toteutuminen ja siten työtä voitaisiin kehittää asiakaslähtöisemmäksi.
Tutkimuksen teoriaperusta koostuu erilaisista kirja- ja verkkolähteistä, jotka koskevat nuoruutta, osallisuutta, lastensuojelua, osallisuutta lastensuojelussa, lapsen oikeuksia osallisuuteen sekä niihin liittyviä lakeja ja säädöksiä sekä laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Haastatteluihin osallistui kolme nuorta ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina yksityisen lastensuojelulaitoksen sijaishuoltoyksikön tiloissa.
Tulokset olivat hyviä ja antoivat vastauksen tutkimuskysymyksiin. Tulosten perusteella voidaan todeta, että haastattelemani nuoret kokevat pääsääntöisesti osallisuutensa toteutuvan hyvin asiakassuunnitelmaneuvotteluissa. Nuorten mielipeet kuullaan ja otetaan huomioon, mutta joissakin tilanteissa nuoret toivovat saavansa enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa omiin asioihinsa. Tuloksiin viitaten voidaan myös todeta, ettei nuorilla ole muita ajatuksia osallisuuden kehittämisen suhteen, kuin toive siitä, että heitä kuunneltaisiin enemmän ja yritettäisiin ymmärtää paremmin. Tuloksia ei voida yleistää, sillä jokaisen nuoren kokemukset ovat yksilöllisiä.
The purpose of the research was to survey how a young person feels his or her involvement to be realized, that is, how his or her opinions, views and wishes are taken into account in the client plan negotiations. Also, the purpose was to find out the young person's point of view about the development of inclusion. The aim was to increase employees' understanding of the world of young people's experiences in order to take even better account of the realization of the client's involvement. Thus, the work could also be developed to be more customer oriented.
The theoretical basis of the research consists of various book and online sources on youth, inclusion, child protection, inclusion in child protection, the child's rights to inclusion and related laws and regulations, as well as qualitative research methods. The thesis was carried out as a qualitative research, in which a thematic interview was used, that is, a semi - structured interview as a data collection method. Three young people participated in the interviews, and the interviews were conducted as individual interviews at the premises of the substitute care unit of a private child welfare institution.
The results were good and provided answers to the research questions. Based on the results, it can be stated that the young people interviewed were mainly feeling that their involvement in client plan negotiations is good. Young people's views are heard and taken into account, but in some situations, they hope to have more opportunities to influence their own affairs. Referring to the results, it can also be said that young people have no thoughts about developing inclusion other than the desire to be listened to more and tried to be better understood. The results cannot be generalized, as the experiences of each young person are individual.