Vaikuttajamarkkinointisuunnitelma yritykselle Samuji Oy
Lahtiluoma, Hanna-Mari (2020)
Lahtiluoma, Hanna-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726619
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda vaikuttajamarkkinointisuunnitelma yritykselle Samuji Oy. Suunnitelman tarkoitus on auttaa toimeksiantajayritystä hahmottamaan, kuinka vaikuttajamarkkinointia voitaisiin alkaa toteuttamaan yrityksessä. Opinnäytetyö toteutettiin Samuji Oy:n toimeksiantona.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osasta: teoreettisestä viitekehyksestä, kirjoituspöytätutkimuksesta ja teoriaan sekä tutkimustuloksiin perustuvasta produktista, eli vaikuttajamarkkinointisuunnitelmasta.
Työn teoreettista osuutta pyritään tarkastelemaan pienen yrityksen näkökulmasta niin, että siitä olisi mahdollisimman paljon hyötyä yritykselle, jolle vaikuttajamarkkinointi on uusi aluevaltaus. Teoria käsittelee vaikuttajamarkkinointia yleisesti, mutta syventyy myös vaikutusvallan psykologiaan ja antaa käytännönläheisiä ohjeita vaikuttajamarkkinoinnin toteutukselle ja suunnittelulle.
Osana opinnäytetyötä toteutetaan suppea markkinointitutkimus, jonka tavoitteena on tukea vaikuttajamarkkinointisuunnitelman laatimista. Tutkimusaineistona käytetään neljän erilaisen vaikuttajamarkkinointitutkimuksen tuloksia. Valitut aineistot käsittelevät vaikuttajamarkkinointia sekä vaikuttajien, heidän seuraajien, että yritysten näkökulmasta. Kolme eri näkökulmaa mahdollistaa kokonaisvaltaisemman kosketuspinnan vaikuttajamarkkinoinnin tutkimiseen.
Kompakti mutta kattava vaikuttajamarkkinointisuunnitelma tulee avaamaan Samujin nykytilaa vaikuttajamarkkinoinnin osalta ja esittelemään kohdeyleisön. Suunnitelma sisältää esimerkkiehdotuksia sopivista kanavista ja vaikuttajista yhteistyökumppaneiksi, sekä tutkii vaikuttajasuhteiden hallintaa. Suunnitelmassa käsitellään kaikki neljä vaikuttajamarkkinoinnin kampanjatyyppiä ja keinot, joilla niiden tuloksia mitataan. Lopuksi suunnitelma esittelee kaksi ehdotusta mahdollisista vaikuttajamarkkinointikampanjoista Samujille.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osasta: teoreettisestä viitekehyksestä, kirjoituspöytätutkimuksesta ja teoriaan sekä tutkimustuloksiin perustuvasta produktista, eli vaikuttajamarkkinointisuunnitelmasta.
Työn teoreettista osuutta pyritään tarkastelemaan pienen yrityksen näkökulmasta niin, että siitä olisi mahdollisimman paljon hyötyä yritykselle, jolle vaikuttajamarkkinointi on uusi aluevaltaus. Teoria käsittelee vaikuttajamarkkinointia yleisesti, mutta syventyy myös vaikutusvallan psykologiaan ja antaa käytännönläheisiä ohjeita vaikuttajamarkkinoinnin toteutukselle ja suunnittelulle.
Osana opinnäytetyötä toteutetaan suppea markkinointitutkimus, jonka tavoitteena on tukea vaikuttajamarkkinointisuunnitelman laatimista. Tutkimusaineistona käytetään neljän erilaisen vaikuttajamarkkinointitutkimuksen tuloksia. Valitut aineistot käsittelevät vaikuttajamarkkinointia sekä vaikuttajien, heidän seuraajien, että yritysten näkökulmasta. Kolme eri näkökulmaa mahdollistaa kokonaisvaltaisemman kosketuspinnan vaikuttajamarkkinoinnin tutkimiseen.
Kompakti mutta kattava vaikuttajamarkkinointisuunnitelma tulee avaamaan Samujin nykytilaa vaikuttajamarkkinoinnin osalta ja esittelemään kohdeyleisön. Suunnitelma sisältää esimerkkiehdotuksia sopivista kanavista ja vaikuttajista yhteistyökumppaneiksi, sekä tutkii vaikuttajasuhteiden hallintaa. Suunnitelmassa käsitellään kaikki neljä vaikuttajamarkkinoinnin kampanjatyyppiä ja keinot, joilla niiden tuloksia mitataan. Lopuksi suunnitelma esittelee kaksi ehdotusta mahdollisista vaikuttajamarkkinointikampanjoista Samujille.