Mediakasvatusyhteistyön tukeminen Haapajärven varhaiskasvatuksessa
Montaño, Anni (2020)
Montaño, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726625
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tehtiin yhteistyössä Päiväkoti Satakielen ja Päiväkoti Kartanon kanssa. Tarkoituksena oli selvittää, millaiset teemat nousevat esiin vanhempien kanssa tehtävässä mediakasvatusyhteistyössä ja millaisia osallistumisen mahdollisuuksia vanhemmilla voisi siinä olla. Lisäksi selvitettiin varhaiskasvattajan näkökulmasta, millaisia kokemuksia mediankäyttö tuo lasten arkeen. Opinnäytetyöni tavoitteena oli mediakasvatusyhteistyön tukeminen yhteistyöpäiväkodeissa.
Mediakasvatusyhteistyö on aiheena ajankohtainen. Media on tänä päivänä keskeisessä roolissa perheiden arjessa. Lapsi kasvaa mediakulttuurissa, joka on lapselle keskeinen toiminta- ja oppimisympäristö. Mediakasvatuksen tutkimuksellinen toiminta on lisääntynyt viime vuosina. Median nopea kehittyminen tekee kuitenkin tutkimustiedosta helposti vanhenevaa. Huomionarvoista on, että Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet velvoittaa kasvattajia toteuttamaan mediakasvatusta.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää varhaiskasvatuksen opettajaa. Opinnäytetyö tuotti monipuolisesti tietoa mediakasvatusyhteistyöstä. Tuloksista kävi ilmi, että yhteistyöpäiväkotien varhaiskasvatushenkilöstöllä on halua kehittää päiväkodeissa toteutettavaa mediakasvatusta. Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että mediakasvatuksen kehittämisen edellytyksenä on toimiva yhteistyö huoltajien kanssa. Opinnäytetyön tulosten pohjalta luotiin vanhemmille jaettava mediankäytön opas, jonka tehtävänä on tukea mediakasvatusyhteistyötä jakamalla tietoa, herättämällä keskustelua ja tarjoamalla vanhemmille osallistumisen mahdollisuuksia mediakasvatusyhteistyössä.
Mediakasvatusyhteistyö on aiheena ajankohtainen. Media on tänä päivänä keskeisessä roolissa perheiden arjessa. Lapsi kasvaa mediakulttuurissa, joka on lapselle keskeinen toiminta- ja oppimisympäristö. Mediakasvatuksen tutkimuksellinen toiminta on lisääntynyt viime vuosina. Median nopea kehittyminen tekee kuitenkin tutkimustiedosta helposti vanhenevaa. Huomionarvoista on, että Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet velvoittaa kasvattajia toteuttamaan mediakasvatusta.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää varhaiskasvatuksen opettajaa. Opinnäytetyö tuotti monipuolisesti tietoa mediakasvatusyhteistyöstä. Tuloksista kävi ilmi, että yhteistyöpäiväkotien varhaiskasvatushenkilöstöllä on halua kehittää päiväkodeissa toteutettavaa mediakasvatusta. Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että mediakasvatuksen kehittämisen edellytyksenä on toimiva yhteistyö huoltajien kanssa. Opinnäytetyön tulosten pohjalta luotiin vanhemmille jaettava mediankäytön opas, jonka tehtävänä on tukea mediakasvatusyhteistyötä jakamalla tietoa, herättämällä keskustelua ja tarjoamalla vanhemmille osallistumisen mahdollisuuksia mediakasvatusyhteistyössä.