Ilmiöpohjaisuutta tukeva lukudiplomi Kotkan alakouluille
Väisänen, Roosa (2020)
Väisänen, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826726
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin tilaustyönä Kotkan pääkirjastolle. Työlle oli selkeä tarve, sillä
Kotkan kirjastossa oltiin uudistamassa alakoulujen lukudiplomia, koska edellinen
käytössä ollut lukudiplomi oli käynyt vanhaksi, niin kirjalistoiltaan, kuin muutenkin.
Opinnäytteen tarkoituksena oli suunnitella kokonaan uudenlainen lukudiplomi, jossa
otetaan huomioon alakoulujen opetussuunnitelmassa vahvasti vaikuttava ilmiöoppiminen. Uuden lukudiplomin suunnittelussa haluttiin selvittää ja ottaa huomioon Kotkan alakoulujen opettajien mielipiteitä, toiveita ja tarpeita liittyen uuteen lukudiplomiin. Tarkoituksena oli, että uusi lukudiplomi tulisi mahdollisimman hyvin palvelemaan opettajien toiveita ja siten sitouttaisi ja innostaisi opettajia yhä enemmän kannustamaan ja tukemaan oppilaitaan suorittamaan lukudiplomia. Uuden lukudiplomin
tarkoituksena olisi olla myös sellainen, että esimerkiksi uusien ilmiökirjalistojen ansiosta se tukisi myös yhä enemmän oppilaiden koulunkäyntiä ja opettajien olisi
helppo ottaa se myös osaksi opetustaan.
Opettajien toiveiden, mielipiteiden ja tarpeiden selvittämiseksi tehtiin sähköinen
Webropol-kysely, joka lähetettiin kaikille Kotkan alakoulujen opettajille. Kyselytutkimus oli luonteeltaan pääosin kvalitatiivinen. Tämä näkyi siinä, että kyselyssä oli paljon kvalitatiivista puolta ilmentäviä avoimia kysymyksiä. Kvalitatiivisuutta korosti
myös se, että tärkeintä oli vastausten sisältö eikä vastausten määrä. Tästä syystä
ei muodostunut ongelmaksi, että vastauksia saatiin vain kahdeksalta opettajalta.
Kaikki kahdeksan vastaajaa olivat selkeästi kiinnostuneita tutkimusaiheesta ja kokivat sen tärkeäksi. Kyselyyn saatiin laajoja vastauksia, joista kävi ilmi opettajien näkökulma tutkittavaan asiaan. Vastausten pohjalta oli helppo lähteä rakentamaan uuden lukudiplomin suunnitelmaa. Opinnäytetyön tuloksena syntyvää lukudiplomin
suunnitelmaa tulee jatkossa hyödyntämään Kotkan pääkirjaston yhteyshenkilö, joka
alkaa suunnitelman pohjalta rakentamaan varsinaista lukudiplomia.
Kotkan kirjastossa oltiin uudistamassa alakoulujen lukudiplomia, koska edellinen
käytössä ollut lukudiplomi oli käynyt vanhaksi, niin kirjalistoiltaan, kuin muutenkin.
Opinnäytteen tarkoituksena oli suunnitella kokonaan uudenlainen lukudiplomi, jossa
otetaan huomioon alakoulujen opetussuunnitelmassa vahvasti vaikuttava ilmiöoppiminen. Uuden lukudiplomin suunnittelussa haluttiin selvittää ja ottaa huomioon Kotkan alakoulujen opettajien mielipiteitä, toiveita ja tarpeita liittyen uuteen lukudiplomiin. Tarkoituksena oli, että uusi lukudiplomi tulisi mahdollisimman hyvin palvelemaan opettajien toiveita ja siten sitouttaisi ja innostaisi opettajia yhä enemmän kannustamaan ja tukemaan oppilaitaan suorittamaan lukudiplomia. Uuden lukudiplomin
tarkoituksena olisi olla myös sellainen, että esimerkiksi uusien ilmiökirjalistojen ansiosta se tukisi myös yhä enemmän oppilaiden koulunkäyntiä ja opettajien olisi
helppo ottaa se myös osaksi opetustaan.
Opettajien toiveiden, mielipiteiden ja tarpeiden selvittämiseksi tehtiin sähköinen
Webropol-kysely, joka lähetettiin kaikille Kotkan alakoulujen opettajille. Kyselytutkimus oli luonteeltaan pääosin kvalitatiivinen. Tämä näkyi siinä, että kyselyssä oli paljon kvalitatiivista puolta ilmentäviä avoimia kysymyksiä. Kvalitatiivisuutta korosti
myös se, että tärkeintä oli vastausten sisältö eikä vastausten määrä. Tästä syystä
ei muodostunut ongelmaksi, että vastauksia saatiin vain kahdeksalta opettajalta.
Kaikki kahdeksan vastaajaa olivat selkeästi kiinnostuneita tutkimusaiheesta ja kokivat sen tärkeäksi. Kyselyyn saatiin laajoja vastauksia, joista kävi ilmi opettajien näkökulma tutkittavaan asiaan. Vastausten pohjalta oli helppo lähteä rakentamaan uuden lukudiplomin suunnitelmaa. Opinnäytetyön tuloksena syntyvää lukudiplomin
suunnitelmaa tulee jatkossa hyödyntämään Kotkan pääkirjaston yhteyshenkilö, joka
alkaa suunnitelman pohjalta rakentamaan varsinaista lukudiplomia.