Asiantuntijatapahtumien näkyvyyden lisääminen Porin kaupungissa – case business to business -tapahtumat
Åman, Jenni (2020)
Åman, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826754
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena käsiteltiin business to business -tapahtumien näkyvyyden nykytilaa sekä tapahtumanäkyvyyden kehittämistä Porin kaupungissa. Tässä opinnäytetyössä pohdittiin erilaisia keinoja, joiden avulla Porin kaupunki voi luoda yhtenäistä markkinoinnin perustaa sekä tukea tapahtumajärjestäjiä tapatumanäkyvyyden lisäämisessä Porissa.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää, miten Porin kaupunkiin sijoittuville erilaisten sidosryhmien järjestämille B2B-tapahtumille saadaan enemmän näkyvyyttä alueella. Lisäksi työssä tutkittiin, mitä hyötyjä tapahtumajärjestäjä ja Porin kaupunki saavat tapahtumallisuuden kehittämisellä ja mistä osaalueista ja elementeistä B2B-tapahtumat koostuvat.
Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, sillä tarkoitus oli ymmärtää paremmin tämänhetkistä B2B-tapahtumien tilannetta Porin kaupungissa ja tätä kautta löytää toimintaehdotuksia tapahtumien näkyvyyden kehittämiseksi.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua sekä benchmarkingia. Benchmarkingin avulla vertailtiin muiden Suomen kaupunkien B2B-tapahtumien näkyvyyttä niiden omilla verkkosivuilla. Benchmarkingin kohteiksi valittiin yhdeksän Suomen suurimman kaupungin elinkeinoelämälle suunnatut verkkosivut tai kaupunkien elinkeinomarkkinointia hoitavien yhtiöiden sivut.
Teemahaastattelujen avulla haluttiin selvittää, millaisessa roolissa B2B-tapahtumat Porissa nähdään ja voiko Porin kaupunki toimia tulevaisuudessa B2B-tapahtumat yhteen kokoavana tahona. Samalla selvitettiin miten kaupunki voi toimia tapahtumajärjestäjien aktiivisena tukena niin markkinoinnin näkökulmasta kuin verkostojen kokoojan roolissa.
Opinnäytetyössä määriteltiin B2B-tapahtuma ja kerrottiin mistä elementeistä osallistujia houkuttelevat B2B-tapahtumat koostuvat. Kehittämistehtävän tavoitteeksi ja konkreettiseksi tuotokseksi syntyi toimenpide-ehdotus niistä markkinointitoimenpiteistä ja -kanavista, joita B2B-tapahtumien näkyvyyden lisäämiseksi Porissa voidaan hyödyntää elinvoimatoimialan ja elinkeinomarkkinoinnin tukena.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää, miten Porin kaupunkiin sijoittuville erilaisten sidosryhmien järjestämille B2B-tapahtumille saadaan enemmän näkyvyyttä alueella. Lisäksi työssä tutkittiin, mitä hyötyjä tapahtumajärjestäjä ja Porin kaupunki saavat tapahtumallisuuden kehittämisellä ja mistä osaalueista ja elementeistä B2B-tapahtumat koostuvat.
Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, sillä tarkoitus oli ymmärtää paremmin tämänhetkistä B2B-tapahtumien tilannetta Porin kaupungissa ja tätä kautta löytää toimintaehdotuksia tapahtumien näkyvyyden kehittämiseksi.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua sekä benchmarkingia. Benchmarkingin avulla vertailtiin muiden Suomen kaupunkien B2B-tapahtumien näkyvyyttä niiden omilla verkkosivuilla. Benchmarkingin kohteiksi valittiin yhdeksän Suomen suurimman kaupungin elinkeinoelämälle suunnatut verkkosivut tai kaupunkien elinkeinomarkkinointia hoitavien yhtiöiden sivut.
Teemahaastattelujen avulla haluttiin selvittää, millaisessa roolissa B2B-tapahtumat Porissa nähdään ja voiko Porin kaupunki toimia tulevaisuudessa B2B-tapahtumat yhteen kokoavana tahona. Samalla selvitettiin miten kaupunki voi toimia tapahtumajärjestäjien aktiivisena tukena niin markkinoinnin näkökulmasta kuin verkostojen kokoojan roolissa.
Opinnäytetyössä määriteltiin B2B-tapahtuma ja kerrottiin mistä elementeistä osallistujia houkuttelevat B2B-tapahtumat koostuvat. Kehittämistehtävän tavoitteeksi ja konkreettiseksi tuotokseksi syntyi toimenpide-ehdotus niistä markkinointitoimenpiteistä ja -kanavista, joita B2B-tapahtumien näkyvyyden lisäämiseksi Porissa voidaan hyödyntää elinvoimatoimialan ja elinkeinomarkkinoinnin tukena.