Suurhankkeen pysäkkien varustelujen ja viimeistelyn virtaviivaistaminen case-kohteessa.
Mäkelä, Mikko (2020)
Mäkelä, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826767
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää ratkaisu raitiotiepysäkkien varustelujen ja viimeistelyn virtaviivaistamiseen case-kohteessa. Tavoitteena oli toistettavuuden varmistaminen, jolla saavutettaisiin tahtituotannon kaltainen tuotantotapa raitiotiepysäkkien rakentamisessa. Työn toimeksiantajana ja case-kohteena toimi Raide-Jokeri-allianssi.
Tutkimusmenetelmä oli toimintatutkimus konstruktiivisella tutkimusotteella, joka on yksi tapa case-tutkimuksen toteuttamiseen. Aluksi käytiin läpi tuotannonohjauksen perusteita ja lean rakentamista, jonka jälkeen esiteltiin case-kohteen nykyinen menetelmä, sekä vaihtoehdot ja käytiin uusi paranneltu menetelmä läpi.
Työssä vertailtiin eri vaihtoehtojen välillä, jotta pysäkkien rakentaminen olisi mahdollista toteuttaa tahtiaikatuotannon mukaisesti ja mahdollisimman virtaviivaiseksi. Tuloksena sopivimmaksi tavaksi valittiin holkkiratkaisu.
Materiaali tähän työhön kerättiin omien ja kollegoiden tietojen pohjalta, sekä alan kirjallisuudesta ja internetlähteistä The purpose of this thesis was to research and develop a solution for streamlining the equipment and finishing of light rail stations at the case project. The goal was to ensure repeatability, which would achieve a production method like pace time production in the construction of light rail stations. The thesis was commissioned by the Jokeri Light Rail Alliance which were the case project of this work.
The research method was an action research with a constructive research approach, which is one way to carry out a case research. At first, the basics of production control and lean construction were reviewed, followed by an introduction to the current method of building the station at the case project, then the options were presented and a new improved method for pace time production was shown.
The thesis compared the different options to make it possible to build the stations according to the pace-time production and as streamlined as possible. As a result, a sleeve joint solution was chosen as the most suitable method.
Material for this thesis was collected based on my own and colleagues' information, as well as literature and internet sources from the construction industry.
Tutkimusmenetelmä oli toimintatutkimus konstruktiivisella tutkimusotteella, joka on yksi tapa case-tutkimuksen toteuttamiseen. Aluksi käytiin läpi tuotannonohjauksen perusteita ja lean rakentamista, jonka jälkeen esiteltiin case-kohteen nykyinen menetelmä, sekä vaihtoehdot ja käytiin uusi paranneltu menetelmä läpi.
Työssä vertailtiin eri vaihtoehtojen välillä, jotta pysäkkien rakentaminen olisi mahdollista toteuttaa tahtiaikatuotannon mukaisesti ja mahdollisimman virtaviivaiseksi. Tuloksena sopivimmaksi tavaksi valittiin holkkiratkaisu.
Materiaali tähän työhön kerättiin omien ja kollegoiden tietojen pohjalta, sekä alan kirjallisuudesta ja internetlähteistä
The research method was an action research with a constructive research approach, which is one way to carry out a case research. At first, the basics of production control and lean construction were reviewed, followed by an introduction to the current method of building the station at the case project, then the options were presented and a new improved method for pace time production was shown.
The thesis compared the different options to make it possible to build the stations according to the pace-time production and as streamlined as possible. As a result, a sleeve joint solution was chosen as the most suitable method.
Material for this thesis was collected based on my own and colleagues' information, as well as literature and internet sources from the construction industry.