Opiskelijan itseohjautuvuuden tukeminen henkilökohtaistamisprosessissa. Palvelumuotoilu asiakastiedon keräämisessä
Pöntinen, Jarno (2020)
Pöntinen, Jarno
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826766
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskiössä on opiskelijoiden itseohjautuvuus ammatillisen reformin jälkeisessä ammatillisessa koulutuksessa. Ammatillisen koulutuksen reformi vuonna 2018 muutti ammatillisen koulutuksen kenttää monin tavoin. Uudet tutkinnon perusteet ja osaamisvaatimukset eri tutkinnoissa edellyttävät osaamisperusteisuuden toteuttamista. Opiskelijan ja työyhteisön oletetaan olevan itseohjautuvia omissa toimissaan.
Tässä työssä pyritään löytämään vastauksia siihen, pystytäänkö henkilökohtaistamista tehdä opiskelijoille helpommin ymmärrettäväksi. Tutkimuksen pääkysymyksenä on: Mitkä ovat asiakasymmärryksellä saavutettavat opiskelijalähtöiset tarpeet joilla saavutetaan itse-ohjautuvuutta opiskelijoiden opintojen suunnittelussa ja henkilökohtaistamisessa?
Tähän tutkimuksessa vastataan laadullisia menetelmiä hyväksi käyttäen.
Tutkimus toteutettiin Stadin ammatti- ja aikuisopiston opiskelijoita ja henkilökuntaa osallis-tamalla. Tutkimuksessa käytettiin palvelumuotoilun eri menetelmiä ja työkaluja asiakas-ymmärryksen keräämiseksi. Työn tuotoksena toteutettiin opiskelijoiden itseohjautuvuutta tukemaan visuaalinen konseptiehdotus, ensimmäisen vuoden opinnoista jatkokehityksen tueksi. Henkilökohtaistamisen palveluprosessin uusi palvelumalli rakennettiin myös tut-kimuksen löydösten avulla. Lisäksi kehittämisvaiheessa olevan tekoälyavusteisen henki-lökohtaistamistyökalun kehitys tarpeisiin kerättiin asiakasymmärrystä. Palvelumuotoilun prosessilla kehitettiin henkilökohtaistamisprosessia enemmän opiskelijan tarpeita vastaa-vaksi.
Tässä työssä pyritään löytämään vastauksia siihen, pystytäänkö henkilökohtaistamista tehdä opiskelijoille helpommin ymmärrettäväksi. Tutkimuksen pääkysymyksenä on: Mitkä ovat asiakasymmärryksellä saavutettavat opiskelijalähtöiset tarpeet joilla saavutetaan itse-ohjautuvuutta opiskelijoiden opintojen suunnittelussa ja henkilökohtaistamisessa?
Tähän tutkimuksessa vastataan laadullisia menetelmiä hyväksi käyttäen.
Tutkimus toteutettiin Stadin ammatti- ja aikuisopiston opiskelijoita ja henkilökuntaa osallis-tamalla. Tutkimuksessa käytettiin palvelumuotoilun eri menetelmiä ja työkaluja asiakas-ymmärryksen keräämiseksi. Työn tuotoksena toteutettiin opiskelijoiden itseohjautuvuutta tukemaan visuaalinen konseptiehdotus, ensimmäisen vuoden opinnoista jatkokehityksen tueksi. Henkilökohtaistamisen palveluprosessin uusi palvelumalli rakennettiin myös tut-kimuksen löydösten avulla. Lisäksi kehittämisvaiheessa olevan tekoälyavusteisen henki-lökohtaistamistyökalun kehitys tarpeisiin kerättiin asiakasymmärrystä. Palvelumuotoilun prosessilla kehitettiin henkilökohtaistamisprosessia enemmän opiskelijan tarpeita vastaa-vaksi.