Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Onnistuneen sponsorihankinnan keinot

Alatalo, Tia (2020)

 
Avaa tiedosto
Alatalo_Tia.pdf (1.574Mt)
Lataukset: 


Alatalo, Tia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826768
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin parhaita käytäntöjä urheiluseurojen ja yritysten väliseen yhteistyöhön ja uusien sponsorien hankkimiseen.

Työn tavoitteena oli löytää parhaimmat käytännöt sponsorien ja seurojen väliseen yhteistyön toteuttamiseen ja antaa kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle sponsoriyhteistyön kehittämiseen ja uusien sponsoreiden hankkimiseen. Työn tausta-aineistona tehtiin alkukartoitus toimeksiantajaseuralle nykyisestä sponsoriyhteistyöstä ja tulevaisuuden tavoitteista. Alkukartoitus tehtiin haastattelemalla joukkueenjohtajaa.

Teoria koostuu kahdesta luvusta, jotka ovat urheilusponsorointi ja yhteistyökumppanuus käsitteenä sekä sponsoroinnin ja yhteistyökumppanuuden suunnittelu.

Alkukartoitusta käytettiin varsinaisen aineiston keruun ja kehittämisehdotusten pohjana. Varsinainen aineisto kerättiin tekemällä kysely nykyisille toimeksiantajajoukkueen sponsoreille ja tekemällä haastattelu kolmelle benchmarkattavalle joukkueelle. Nykyisten sponsorien osalta tarkoituksena oli kartoittaa sponsoriyhteistyön toimivia ja kehitettäviä käytänteitä. Haastattelut analysoitiin teemoittelemalla ja kysely kvantitatiivisin menetelmin luomalla taulukoita.

Benchmarkattavien joukkueiden osalta kartoitettiin toimivia esimerkkejä seurojen ja yritysten toimivista sponsorointiyhteistyömalleista ja käytänteistä.
Työn tavoitteena oli antaa kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle sponsoriyhteistyön kehittämiseen ja uusien sponsoreiden hankkimiseen käyttäen apuna tausta-aineistoa sekä kyselyiden ja haastatteluiden tuloksia.

Haastatteluiden ja kyselyiden tuloksena selvisi, että yritykset tukevat mielellään paikallisia seuroja ja joukkueita. Yritykset haluavat yhteistyökumppaneita hakevalta seuralta tai joukkueelta valmiin ehdotuksen yhteistyökumppanuudesta. Seurojen ja joukkueiden tulee tarjota yhteistyökumppaniehdokkailleen valmiita ratkaisuja ja paketteja. Joukkueiden näkökulmasta resurssit ovat rajallisia ja yhteistyökumppanien hankinta on usein pelaajien ja taustajoukkojen vastuulla ja hoituu pääosin talkoovoimin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste