Miten tilintarkastuksen kannalta keskeiset seikat sekä olennaisuuden esittäminen ovat kehittyneet kulutustavaroiden ja palveluiden listayhtiöiden tilintarkastuskertomuksissa?
Karkkolainen, Marcus (2020)
Karkkolainen, Marcus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726674
Tiivistelmä
Tilintarkastus kokee jatkuvasti uudistuksia eri normien ja säännösten puitteissa. Vuonna
2016 yleisen edun kannalta merkittävien yhteisöjen tilintarkastuskertomuksiin tuli uudistus, jolloin sisältövaatimuksiin lisättiin tilintarkastuksen kannalta keskeiset seikat. Muutos on tullut voimaan kaikkiin niihin listayhtiöihin, joiden tilinpäätös on laadittu 15.12.2016 jälkeen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tilintarkastuksen kannalta keskeiset seikat
sekä olennaisuuden esittäminen ovat kehittyneet kuluttajapuolen listayhtiöissä vuosina
2016-2019. Olennaisuuden esittämisen ollessa vapaaehtoinen, oli mielenkiintoista nähdä,
miten olennaisuuden esittäminen kehittyisi eri tilintarkastusyhteisöjen toimesta tilintarkastuskertomuksissa tilintarkastuskertomusuudistuksen myötä.
Tutkimuksen teoriaosuus rakentuu tilintarkastuksen yleisestä viitekehyksestä, jossa ensin
käydään tilintarkastusta läpi yleisellä tasolla. Tämän jälkeen esitetään tilintarkastuksen eri
vaiheita ja syvennytään tarkemmin tilintarkastuksen raportoinnin osuuteen, jossa tilintarkastuskertomukset ovat pääosassa. Teoriaosuudessa käydään myös tarkasti läpi uudistuksen vaikutuksia tilintarkastuskertomuksissa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena syksyllä vuonna 2020. Tutkimuksen
pohjana käytettiin Milla Helmisen sekä Senja Kemppaisen aikaisempia tutkimuksia vuosilta 2017 ja 2018. Tutkimustuloksia pystyttiin tällöin vertaamaan aikaisempiin tutkimuksiin, eroavatko tutkimustulokset toimialakohtaisesti aikaisemmista tutkimustuloksista.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että vuosien 2016-2019 aikana tilintarkastuksen kannalta keskeisiä seikkoja esitettiin kulutustavaroiden ja palveluiden listayhtiöissä keskimäärin 2,7
kappaletta. Tilintarkastuksen kannalta keskeiset seikat jakautuivat aiheittain pääosin liikevaihtoon, liikearvoon sekä vaihto-omaisuuteen. Tulokset eivät muuttuneet aiheiden osalta aikaisemmista tutkimustuloksista.
Olennaisuuden esittäminen tilintarkastuskertomuksissa on edelleen vähäistä, joka tuli ilmi
Helmisen aikaisemmassa tutkimuksessa. Tilintarkastusyhteisöistä PwC oli ainoa yhteisö,
joka esitti olennaisuuden määrittämisessä käytetyn vertailukohteen perusteineen. Olennaisuuden yleisimpinä vertailukohteina oli liikevaihto sekä liikevaihdon ja tuloksen yhdistelmä.
2016 yleisen edun kannalta merkittävien yhteisöjen tilintarkastuskertomuksiin tuli uudistus, jolloin sisältövaatimuksiin lisättiin tilintarkastuksen kannalta keskeiset seikat. Muutos on tullut voimaan kaikkiin niihin listayhtiöihin, joiden tilinpäätös on laadittu 15.12.2016 jälkeen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tilintarkastuksen kannalta keskeiset seikat
sekä olennaisuuden esittäminen ovat kehittyneet kuluttajapuolen listayhtiöissä vuosina
2016-2019. Olennaisuuden esittämisen ollessa vapaaehtoinen, oli mielenkiintoista nähdä,
miten olennaisuuden esittäminen kehittyisi eri tilintarkastusyhteisöjen toimesta tilintarkastuskertomuksissa tilintarkastuskertomusuudistuksen myötä.
Tutkimuksen teoriaosuus rakentuu tilintarkastuksen yleisestä viitekehyksestä, jossa ensin
käydään tilintarkastusta läpi yleisellä tasolla. Tämän jälkeen esitetään tilintarkastuksen eri
vaiheita ja syvennytään tarkemmin tilintarkastuksen raportoinnin osuuteen, jossa tilintarkastuskertomukset ovat pääosassa. Teoriaosuudessa käydään myös tarkasti läpi uudistuksen vaikutuksia tilintarkastuskertomuksissa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena syksyllä vuonna 2020. Tutkimuksen
pohjana käytettiin Milla Helmisen sekä Senja Kemppaisen aikaisempia tutkimuksia vuosilta 2017 ja 2018. Tutkimustuloksia pystyttiin tällöin vertaamaan aikaisempiin tutkimuksiin, eroavatko tutkimustulokset toimialakohtaisesti aikaisemmista tutkimustuloksista.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että vuosien 2016-2019 aikana tilintarkastuksen kannalta keskeisiä seikkoja esitettiin kulutustavaroiden ja palveluiden listayhtiöissä keskimäärin 2,7
kappaletta. Tilintarkastuksen kannalta keskeiset seikat jakautuivat aiheittain pääosin liikevaihtoon, liikearvoon sekä vaihto-omaisuuteen. Tulokset eivät muuttuneet aiheiden osalta aikaisemmista tutkimustuloksista.
Olennaisuuden esittäminen tilintarkastuskertomuksissa on edelleen vähäistä, joka tuli ilmi
Helmisen aikaisemmassa tutkimuksessa. Tilintarkastusyhteisöistä PwC oli ainoa yhteisö,
joka esitti olennaisuuden määrittämisessä käytetyn vertailukohteen perusteineen. Olennaisuuden yleisimpinä vertailukohteina oli liikevaihto sekä liikevaihdon ja tuloksen yhdistelmä.